Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

(Foto: Miryam Leon/Unsplash)

Na maandenlang overleg is de weg vrij voor het meldpunt sociale veiligheid aan de TU Delft. Ondernemingsraad en studentenraad hebben ingestemd met de procedure, al heeft de or nog wel wat aandachtspunten.

article-in-one-minute-arrow

Dit artikel in 1 minuut

Nu de ondernemingsraad (or) en de studentenraad (sr) afgelopen week hun ‘go’ hebben gegeven voor de Meldprocedure Integriteit en Sociale Veiligheid TU Delft, kan het meldpunt sociale veiligheid verder vorm krijgen. Het kan op zijn vroegst eind maart van start. Op zijn vroegst, want de projectorganisatie moet na het akkoord veel regelen: zo moet het interne werkproces worden beschreven, moeten er fysieke en digitale plekken worden ingericht voor het meldpunt en moet er een structuur komen voor het aannemen en trainen van medewerkers. Daarnaast moeten intervisie en evaluatie vanaf het begin goed geregeld zijn.

Duidingstafel

De meldprocedure die nu is goedgekeurd, beslaat 26 pagina’s. Hieronder staat een samenvatting uit het besluitvormingsmemorandum van het college van bestuur.

  • Iedereen met een ‘bestaande, voormalige of mogelijk aanstaande werk- of onderwijsrelatie’ met de TU Delft kan vertrouwelijk en eventueel anoniem ervaringen van grensoverschrijdend gedrag en vermoedens van andere schendingen of misstanden op het vlak van sociale, organisatorische en/of wetenschappelijke integriteit melden, ook als deze zich langer geleden hebben voorgedaan.
  • De casemanager van het meldpunt kan een melder in overleg en vrijblijvend doorverwijzen naar een ander loket. Ook kan de casemanager een opvolgingsadvies vragen aan de ‘duidingstafel’, daarbij ‘zoveel mogelijk rekening’ houdend met de wensen en verwachtingen van de melder.
  • De duidingstafel bestaat uit vakspecialisten van binnen de TU: in elk geval een integriteitsadviseur van het integrity office, een (onderzoeks)expert van integrale veiligheid en een jurist van legal affairs. De casemanager kan ook andere inhoudelijk deskundigen uitnodigen, bijvoorbeeld van onderwijs- en studentenzaken of personeelszaken.
  • De duidingstafel komt in beeld bij een mogelijke misstand, een mogelijke noodzaak voor een persoonsgericht feitenonderzoek, de noodzaak voor ‘een multidisciplinaire afweging’ en als blijkt dat de TU actie moet ondernemen.
  • De duidingstafel adviseert over een passende vervolgstap. Adviezen aan melders zijn vrijblijvend, voor adviezen aan beslissers binnen de TU geldt het ‘pas toe, of leg uit’-beginsel. Dat betekent dat beslissers het moeten uitleggen als ze een advies niet overnemen.
  • Vakspecialisten aan de duidingstafel moeten vanuit hun kennis en expertise onafhankelijk input leveren voor advisering op maat; zij mogen hiertoe geen instructies ontvangen.
  • Medewerkers van het meldpunt en de duidingstafel mogen niet betrokken zijn bij de behandeling van meldingen waarmee zij een persoonlijke betrokkenheid hebben. Het is mogelijk om de beoordeling van een melding geheel of gedeeltelijk extern uit te besteden.
  • Melders worden beschermd tegen benadeling als gevolg van hun melding. Als zij benadeling vermoeden, kunnen zij deze contact opnemen met het integrity office om vervolgstappen te bespreken. Bij misbruik van het meldpunt vervalt de bescherming.
  • Het meldpunt en de duidingstafel kunnen (ook) leidinggevenden en andere beslissers ondersteunen in de eerste fase van het omgaan met een signaal over integriteit of sociale veiligheid.
  • De manager van het integrity office is verantwoordelijk voor het goed functioneren van meldpunt en duidingstafel. Deze mag hierover geen instructies krijgen vanuit de organisatie read-more-closed .
  • Een nieuw in te richten reports reflection board helpt het meldproces onderhouden en verbeteren. Deze raad zal bestaan uit vijf tot zeven medewerkers en studenten. Zij worden benoemd op voordracht van een commissie waarin ten minste de ondernemingsraad, de studentenraad en het integrity office vertegenwoordigd zijn.
  • Het integrity office ieder jaar levert jaarlijks uiterlijk in april een openbaar jaarverslag.
‘Urgente behoefte’

De mogelijke voordelen van het meldpunt staan in de uitgangspunten die het college van bestuur in december 2024 heeft vastgesteld. Zo moet het meer inzicht geven in ‘hoeveelheid, aard en afhandeling van meldingen’, het ‘lerend vermogen’ van de TU vergroten, bijdragen aan ‘rechtsgelijkheid en rechtszekerheid’ en de TU in staat stellen om ‘tijdig te acteren’ bij vermoedens van ernstige misstanden. Om die redenen adviseren de or en de sr na eerdere vertraging om nu zo snel mogelijk van start te gaan. Ook de lokale vakbonden reppen van een ‘urgente behoefte’.

‘Het vertrouwen is er nog niet overal, maar daar proberen we aan te werken’

Toch lijkt het enthousiasme voor de meldprocedure ook weer niet zo groot. Ondanks maanden van inhoudelijk overleg met  de projectorganisatie (het integrity office) zijn de reacties van or en bonden op de meldprocedure afgemeten. “Een simpel ja of nee is niet direct te geven”, zei or-voorzitter Ronald Kuil op 20 februari tijdens een overlegvergadering met het college van bestuur. De vakbonden schreven in hun advies aan de or van 7 februari iets soortgelijks: ze zijn ‘tot de conclusie gekomen dat er geen simpel positief of negatief advies is te geven’.

Vervolgloketten

Uit hun adviezen wordt niet geheel duidelijk waar deze houding vandaan komt. Het is niet ongebruikelijk dat de medezeggenschap aandachtspunten meegeeft bij een positief advies. De sr heeft die niet, de or en de bonden wel.

Wat een rol zal spelen, zijn zorgen over de ‘vervolgloketten’. Die moeten optimaal functioneren, vinden or en bonden. De casemanager van het meldpunt kan een melder immers doorverwijzen en ook de duidingstafel kan daartoe adviseren. Na de scherpe kritiek van de Inspectie van het Onderwijs in maart 2024 op hun functioneren en vindbaarheid zijn de verschillende loketten bezig met verbeteringen, maar die zijn nog niet allemaal klaar. Zo blijkt uit het Uitvoeringsplan Sociale Veiligheid en Integriteit dat de klachtencommissie ongewenst gedrag een nieuw reglement en een nieuwe samenstelling moet krijgen en dat ook het reglement voor de ombudsfunctionaris wordt herzien.

Capaciteit

Een ander voorbehoud van or en bonden gaat over de plaats van het meldpunt in de TU-organisatie. Het valt onder het integrity office, dat weer onder het bestuursbureau hangt. De bonden en de or adviseren om het integrity office direct onder de raad van toezicht te plaatsen om zo de onafhankelijkheid te versterken. Alle waarborgen helpen daarbij, stelden de bonden ook tijdens een vergadering met het cvb op 17 februari. “Mensen zijn soms bang om zich te melden”, zei voorzitter Fred Veer. “Het vertrouwen is er nog niet overal, maar daar proberen we aan te werken.”

In de tussentijd drukken de or en de bonden het integrity office op het hart dat er genoeg capaciteit moet zijn om meldingen snel te kunnen verwerken, hoewel het onduidelijk is hoeveel mensen er gebruik van zullen maken. De duidingstafel moet wat hen betreft zo snel mogelijk van start. Hun eerdere kritiek op de samenstelling van die duidingstafel (met medewerkers van binnen de organisatie: integrale veiligheid en legal services) lijkt met de onafhankelijkheidsparagraaf in de meldprocedure weggenomen.

Startpunt

Voor alle resterende voorbehouden geldt dat die gaandeweg zullen worden bekeken en waar nodig aangepakt. Rector magnificus en collegevoorzitter Tim van der Hagen noemde het openen van het meldpunt tegenover de medezeggenschap ‘niet een eindpunt, maar een startpunt’. Naast voortdurende interne intervisie en evaluatie zal er binnen een jaar na de start een eerste formele onafhankelijke evaluatie in opdracht van het cvb plaatsvinden, zo is vastgelegd in de meldprocedure. Gekeken wordt dan naar opzet, doeltreffendheid en effect.

Wat waren ook alweer de bevindingen van de inspectie?

De Inspectie van het Onderwijs heeft van december 2022 tot november 2023 onderzoek gedaan naar grensoverschrijdend gedrag aan de TU Delft. In het rapport dat daarvan het resultaat is, spreken de onderzoekers onder meer van intimidatie, racisme, seksisme, pesten, uitsluiting, roddelen en sociale onveiligheid als gevolg van gebrek aan leiderschap.

De effecten bij TU-medewerkers die zich bij de inspectie hebben gemeld zijn vaak langdurig en belemmerend. De inspectie spreekt van psychologische en fysieke gezondheidsklachten, uitval en een algemeen gevoel van onveiligheid. Ook stress, burn-out, depressie en PTSS (posttraumatische stressstoornis), huilbuien en gespannen thuissituaties komen voor, net als ziekte, overgeven op het werk, paniekaanvallen en hartkloppingen.

Bij het universiteitsbestuur is er volgens inspecteurs veel informatie aanwezig over wat er speelt op het vlak van sociale veiligheid, maar deze ‘verzuimt’ om ‘de optelsom te maken om tot een volledig beeld te komen’. Ook ‘stuurt het bestuur onvoldoende op passende maatregelen’. Om deze reden is er sprake van wanbeheer, aldus de inspectie.

In ons dossier lees je nieuws en achtergronden over het inspectierapport en alles wat ermee samenhangt.

Update 25-2, 16:55

In de eerdere versie van dit artikel stond dat or, sr en bonden aandachtspunten en aanbevelingen hebben. Dat klopt niet. De sr laat weten dat deze enthousiast is over de plannen en geen reden ziet om extra voorwaarden te stellen. Het misverstand is ontstaan tijdens de gemeenschappelijke vergadering van de or en de sr met het college van bestuur, waar de or-voorzitter namens de gehele medezeggenschap leek te spreken.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

s.m.bonger@tudelft.nl

Comments are closed.