Verslag Lokaal Overleg

Vakbonden willen inspraak vooraf bij plannen sociale veiligheid

De vakbonden van de TU Delft willen vooraf inspraak bij nieuwe maatregelen die de sociale veiligheid op de universiteit moeten verbeteren. Dat bleek maandag tijdens een vergadering tussen de bonden en het college van bestuur, waar het meldpunt sociale veiligheid uitvoerig werd besproken.

(Foto: Justyna Botor)

Translation in progress

Dat meldpunt had er volgens een voorgenomen besluit van het college van bestuur (cvb) op 1 oktober moeten zijn. De medezeggenschap en de vakbonden kregen het plan voor het meldpunt krap twee weken vóór die datum toegestuurd. Veel te kort, vonden ze. Daarop liet het cvb de startdatum van 1 oktober los, zodat er nu meer tijd is voor overleg. Tijdens het Lokaal Overleg met het cvb op 14 oktober bleek dat die tijd nodig is. De lokale vakbonden FNV, CNV en AOb hadden veel vragen en alternatieve ideeën.

Bouwstenen

Olivier Sueur, interim-manager van het integrity office, gaf eerst een update over het meldpunt. Hij noemde het ‘een van de complexere dingen’ die nodig zijn om de sociale veiligheid op de TU te verbeteren. “Het meldpunt moet laagdrempelig, onafhankelijk en deskundig zijn en daar hebben we bouwstenen voor opgesteld en gedeeld met de ondernemingsraad, de studentenraad en de vakbonden. We hebben feedback gevraagd aan heel veel mensen. Deels hebben we die al gekregen en zijn we gevoed met nieuwe inzichten.”

In de vergadering uitten de vakbonden hun zorg over wie er in de zogenoemde triagecommissie read-more-closed achter het meldpunt plaats zou moeten nemen. Onder meer medewerkers van Legal Services (de juridische afdeling van de TU Delft) zouden in de commissie komen. “Dat is niet handig”, zei FNV-man Gijs Kooistra read-more-closed , doelend op de beoogde onafhankelijkheid van het meldpunt.

‘Wij hebben specifieke kennis die we moeten en kunnen leveren’

Binnen het Lokaal Overleg bleek onduidelijkheid te bestaan over een eventuele onderzoeksbevoegdheid van het meldpunt. Sueur zei in de vergadering dat het meldpunt zaken niet zelf kan onderzoeken, maar wel kan adviseren dat een ‘andere partij persoonsgericht onderzoek’ doet. Eerder leek een onderzoeksbevoegdheid wel de insteek, bijvoorbeeld toen Sueur in een interview met Delta vertelde over hoe zijn team nu al oefent met het doen van feitenonderzoek. Volgens vertegenwoordiger Guus Hommel van de Algemene Onderwijsbond zou een meldpunt zonder onderzoeksbevoegdheid geloofwaardigheid missen.

Verder vinden de bonden dat toekomstige adviezen van het meldpunt aan leidinggevenden bindend zouden moeten zijn. “Anders wordt het meldpunt een tandeloze tijger”, aldus Fred Veer (CNV), voorzitter van de lokale vakbonden van de TU Delft.

Klachtenprocedures

De bonden willen duidelijke klachtenprocedures, met heldere sancties, die ook toegankelijk moeten zijn in het Engels. Volgens Sueur wordt daaraan gewerkt, met de inbreng van ervaringsdeskundigen, zowel klagers en beklaagden. “Er wordt wel degelijk iets gedaan”, benadrukte cvb-lid Van der Meer.

Het verzoek van de bonden is om hen tijdig bij dat soort plannen te betrekken. Volgens Kooistra wordt beleid beter en komt het sneller tot stand als de vakbonden vanaf het begin kunnen meepraten, in plaats van als de conceptplannen al klaar zijn. “Wij hebben specifieke kennis die we moeten en kunnen leveren. We willen dat er daadwerkelijk iets mee gebeurt.” Van der Meer en Sueur zegden toe dat er zo snel mogelijk een bijeenkomst komt om dat mogelijk te maken.

Discussie over openbaarheid

Het cvb wilde eigenlijk dat de bespreking over het meldpunt achter gesloten deuren zou plaatsvinden, volgens cvb-lid Marien van der Meer omdat het meldpunt nog in ontwikkeling is. Voor de bonden was dat juist aanleiding om het onderwerp openbaar te bespreken: het gaat alle medewerkers aan, zeker als er nog inbreng mogelijk is. Uiteindelijk trokken de bonden, na een kort overleg voorafgaand aan de vergadering, aan het langste eind.

De openbaarheid van overleggen tussen cvb en vakbonden staat sinds dit voorjaar ter discussie. Hoewel in april 2014 was afgesproken dat deze vergaderingen openbaar zouden zijn, werd in april 2024 een verslaggever van Delta weggestuurd. Het leidde tot verontwaardigde reacties bij de landelijke vakbonden.

Naar aanleiding hiervan spraken de partners in het Lokaal Overleg af om een reglement op te stellen. Uit onderzoek naar vergelijkbare reglementen bij andere universiteiten concludeerde het cvb dat de Delftse openbaarheid uniek is. Vandaar dat er nu in een concept-reglement staat dat de vergaderingen in principe besloten zijn, tenzij de voorzitter (het cvb) anders beslist.

Het reglement werd slechts kort besproken. De vakbondsleden lieten aan Delta weten dat wat hen betreft de overeenkomst uit 2014 belangrijker is dan wat gebruikelijk is aan andere universiteiten. Zij willen de openbaarheid in stand houden. Tijdens de volgende vergadering van het Lokaal Overleg zal het onderwerp opnieuw op de agenda staan.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl