Medailles

Veel olympische medailles voor Delftse studenten en alumni

Zes TU-studenten en twee alumni hebben tijdens de Olympische Spelen van Parijs een medaille gewonnen. Ook Delftse onderzoekers droegen met hun innovaties bij aan Nederlands succes.

(Foto: Bo Zhang / Unsplash)

Translation in progress

Met een recordaantal van vijftien gouden medailles waren de Olympische Spelen ongekend succesvol voor Nederland. Dat was ook het geval voor topsportende studenten en alumni van de TU Delft. Een overzicht.

• Jan Driessen (biomedical engineering) schreef samen met Dimeo van der Horst, Arvin Slagter en Worthy de Jong geschiedenis door de eerste Nederlandse basketbalmedaille ooit te winnen. In de 3×3-competitie waren de ‘Orange Lions’ met 19-18 te sterk voor gastland Frankrijk. Onder toeziend oog van kroonprinses Amalia schoot De Jong Nederland met een buzzerbeater naar het goud.
  • Roeisters Laila Youssifou (engineering & policy analysis), Tessa Dullemans (civiele techniek) en Roos de Jong (architecture, urbanism and building sciences) kwamen in de dubbelvier als tweede over de eindstreep. In de roeifinale ging de boot met de drie TU’ers lange tijd aan kop, maar ze werden vlak voor de finish ingehaald door de roeisters van het Verenigd Koninkrijk.
  • Zilver was er ook voor Ralf Rienks (mechanical engineering) in de Holland Acht.
  • Hockeyer Justen Blok (civiele techniek) won goud met de mannenhockeyploeg. Oranje speelde in de finale tegen Duitsland en won na shoot-outs. read-more-closed De reguliere speeltijd eindigde in 1-1. Het is de eerste olympische titel voor de mannenhockeyploeg sinds de Spelen van 2000 in Sydney.
  • Zwemmer Sean Niewold (werktuigbouwkunde) plaatste zich in mei op het nippertje voor de Spelen met de op twee na snelste Nederlandse tijd ooit op de 100 meter vrije slag, maar strandde in Parijs in de series 100 meter vrije slag.
  • Reserve Willemijn Mulder (student transport, infrastructure and logistics) kwam niet in actie.
  • Alumna Annette Duetz (technische natuurkunde) won samen met Odile van Aanholt een gouden medaille met zeilen. Na een spannende slotrace in de 49erFX-klasse, waar het duo al bij de finish dacht te zijn, terwijl deze een stuk verderop lag, werd eremetaal op het nippertje veiliggesteld.
  • Alumnus Stef Broenink (biomedical engineering) roeide met Melvin Twellaar in de dubbeltwee naar zilver.
(Foto: Xavier Praillet / Unsplash)

Innovaties

Ook Delftse onderzoekers leverden een bijdrage aan het olympische succes. Zo was aerodynamica-expert Wouter Terra betrokken bij het ontwerp van het nieuwe wielertenue waar uiteindelijk tien medailles mee werden behaald in BMX, weg- en baanwielrennen.

Terra ontwikkelde daarnaast voor kitesurfer Annelous Lammerts een snijbestendig pak. Lammerts won brons in de nieuwe olympische discipline kitefoilen. read-more-closed

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl