Serie: Olympische Spelen

De weg naar Parijs: Willemijn Mulder

In juli zijn de Olympische Spelen in Parijs. Delftse topsporters staan in de startblokken om mee te doen. Hoe ziet hun leven eruit en hoe staan ze ervoor? Deel 1: roeier Willemijn Mulder.

(Foto: Sam Rentmeester)

Je hebt je hele jeugd gehockeyd, nu ben je een succesvolle roeier. Hoe zit dat?

“Mijn moeder en zussen roeiden dus wat dat betreft zit het in de genen. Toen ik ging studeren schreef ik me in bij Laga. Vooral de sfeer rond het roeien sprak me aan: buiten sporten en met een gemotiveerde groep samenwerken en hard trainen.”

Wanneer ontdekte je dat je talent had?

“Mijn tweede jaar bij Laga was tijdens corona en vanwege de maatregelen mocht je alleen roeien in eenpersoonsboten. Dat ging zo goed dat ik in mijn derde jaar naar het Nederlands Kampioenschap mocht en vervolgens werd geselecteerd voor het Nederland onder 23-team.”

Ineens was je topsporter. Mis je het studentenleven?

“Soms is het lastig omdat je overal bij wilt zijn. Maar als je merkt dat je fitter wordt en je prestaties worden beloond, dan is dat het allemaal waard. Je kunt het relativeren, een avond in de kroeg is dan niet meer zó bijzonder.”

‘Als de groepsdynamiek goed is, dan raak je vanzelf gemotiveerd’

Hoe ziet jouw studie- en sportleven eruit en hoe combineer je die twee?

“Sinds ik vorig jaar voor het roeien naar Amsterdam ben verhuisd merk ik dat het iets lastiger wordt. De afstand tot Delft is ineens groot, nog groter als we in het buitenland zijn voor trainingskampen of wedstrijden. Ook mis ik het samen studeren met studiegenoten. Nu zit ik vaak in de bieb van de Vrije Universiteit, maar de studenten daar zijn met andere dingen bezig.”

Je gaat als reserve mee naar Parijs. Wat houdt ‘reserve zijn’ precies in?

“Reserves zijn als ‘vliegende keep’ overal inzetbaar. Dat betekent dat we in een twee, vier of acht kunnen starten als dat nodig is.”

Hoe motiveer je jezelf om elke dag alles te geven?

“Ik droom van het hoogst haalbare, de Spelen. Als dat doel steeds realistischer wordt, geeft dat extra motivatie om nog meer uit jezelf te halen. Daarnaast werken we met een heel leuke groep toe naar de Spelen. Vanuit het hockey weet ik dat het sociale aspect erg belangrijk is. Als de groepsdynamiek goed is, dan raak je vanzelf gemotiveerd.”

Hoe ziet je tijd na ‘Parijs’ eruit?

“Ik zou graag meer wedstrijden voor Laga roeien. Vooral de Varsity, de belangrijkste wedstrijd in het studentenroeien, staat hoog op mijn lijst. Ook wil ik een stap maken in het professionele roeien en van reserve uitgroeien tot vaste waarde. Maar na de Spelen ga ik eerst weer studeren.”

Wie: Willemijn Mulder
Geboren: 20 april 2000