[Serie] Onderweg naar Tokio: roeier Laila Youssifou

Delftse topsporters maken kans op deelname aan de Olympische Spelen in Japan. Hoe ziet hun leven eruit en hoe staan ze ervoor? In deel 6: roeier Laila Youssifou.

Laila Youssifou: “Ik had een idyllisch beeld van de Spelen.” (Foto: Sam Rentmeester)

• Wie: Laila Youssifou, 2 januari 1996 (25 jaar)
  • Studie: civiele techniek, vanaf 2014
  • Sport: roeien
  • Vereniging: D.S.R.V. Laga
  • Ploeg: ANRT (Aegon Nationaal RoeiTeam), dubbelvier
  • Positie: boeg
  • Status: boot gekwalificeerd voor Tokio

Hoe ziet je sport- en studieleven eruit?
“Een dik jaar geleden heb ik mijn bachelor afgerond. Ik wilde in aanloop naar de Spelen mijn studie op pauze zetten en in september aan mijn master beginnen. Toen de Spelen werden uitgesteld, heb ik mij toch weer ingeschreven en wat vakken van mijn master gedaan. Ik zag er tegenop om nog een jaar lang niks aan mijn studie te doen. Bovendien was het niet zeker dat uitstel geen afstel was. Recent heb ik mijn studie toch weer tijdelijk stopgezet om mij volledig te focussen op Tokio.”

Wat is er anders door corona?
“Het grootste verschil zit ‘m in de buitenlandse trainingskampen. Daar reizen we bij voorkeur met busjes naar toe in plaats van te vliegen. Na terugkeer moeten we in quarantaine; een luxe vorm daarvan, want we mogen wel op de Bosbaan trainen. Rechtstreeks naar de loods, een boot pakken, het water op en na afloop meteen naar huis. De toernooien zelf zijn vrij kaal. Je bent waar je moet zijn, dat is het zo’n beetje.”

‘Ik kan alleen optimaal trainen als ik mijzelf voorhoud dat de Spelen sowieso doorgaan’

De Spelen een jaar uitgesteld en dan maar afwachten of het nu wel doorgaat. Doet dat iets met je motivatie?
“Ik kan alleen optimaal trainen als ik mijzelf voorhoud dat het sowieso doorgaat. Een leugentje om bestwil voor jezelf, met in het vooruitzicht het hoogste doel dat je in het roeien kunt bereiken. Dat is het topsportleven. Minder dan honderd procent geven heeft geen zin.”

Jullie hebben in april de Europese titel geprolongeerd. Hebben jullie nu de ideale bootsamenstelling waarmee het moet gebeuren?
“Keiharde garantie binnen de topsport bestaat niet. Je bent je lichaam zo aan het belasten, er kan altijd iets misgaan. Maar in dit team wil ik wel graag zitten. Wat het in Tokio gaat opleveren weet je nooit.”

Wat zijn je verwachtingen?
“Ik had een idyllisch beeld van de Spelen: het allergrootste toernooi ooit, met vrienden en familie om je heen. Van mensen die er eerder bij waren hoor je de gave verhalen. Dat je zomaar grootheden als Usain Bolt voorbij ziet lopen bijvoorbeeld. Dat zal nu anders zijn, maar ik ben allang blij als het überhaupt doorgaat. Uiteindelijk doe je het voor het roeien zelf.”

Mis je het studentenleven?
“Ik ben vrij jong in het serieuze roeien terechtgekomen. Twee jaar lang ben ik ermee gestopt, omdat het vrije studentenleven mij ontzettend aantrok. Ik ben het roeien blijkbaar toch weer gaan missen. Ik beschouw mij nu als betere atleet dan daarvoor, ik heb er de tweede keer heel bewust voor gekozen.”

Olympische TU-roeiers
Behalve Youssifou verschijnen ook Proteus-roeisters Roos de Jong (dubbeltwee) en alumnus Ellen Hogerwerf (vierzonder) aan de start in Japan. De vrouwenacht, met de in deze serie geportretteerde Lagaaister Dieuwertje den Besten aan boord, wist zich half mei niet te kwalificeren voor ‘Tokio’.

Lees ook de eerdere delen uit deze serie:

Jimmy Tigges / Redacteur Sport