Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Delftse wetenschappers pleiten voor meer klimaatonderwijs

Nederlandse wetenschappers roepen minister Mariëlle Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) in een brief op om klimaatonderwijs op middelbare scholen in te voeren. De brief is verstuurd op 3 juni en ondertekend door 89 wetenschappers, van wie er 20 bij de TU Delft werkten. Ook de initiatiefnemer van de brief, hoogleraar technische natuurkunde Sander Otte werkt op de TU.

‘Terwijl de politiek ruim een half jaar uittrekt voor de formatie van een nieuw kabinet, zet de verandering van ons klimaat genadeloos door’, schrijven de wetenschappers in een bijgevoegd persbericht. Omdat de gevolgen van klimaatverandering juist jongeren treffen, is het extra belangrijk om hier in het voortgezet onderwijs op in te spelen, menen de wetenschappers.

Voordelen

In de brief zetten de wetenschappers de voordelen van klimaatonderwijs uiteen. Zo zou het jongeren helpen bij het omgaan met spanningen die gepaard gaan met ingrijpende veranderingen. Ook kunnen ze zich er beter mee wapenen tegen desinformatie van bedrijven, politici en de media, mensen de briefschrijvers. Tot slot stelt het jongeren in staat om ‘bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving’.

Hoewel middelbare scholen momenteel al aandacht besteden aan het klimaat en duurzaamheid, is er volgens de wetenschappers nog veel terrein te winnen. De huidige invulling “steunt te veel op vertrouwen in technologische oplossingen en benadrukt onvoldoende wat de gevolgen zouden zijn van te weinig of niets doen,” zegt Otte.

Comments are closed.