Nederlandse wetenschappers roepen minister Mariëlle Paul (Primair en Voortgezet Onderwijs) in een brief op om klimaatonderwijs op middelbare scholen in te voeren. De brief is verstuurd op 3 juni en ondertekend door 89 wetenschappers, van wie er 20 bij de TU Delft werkten. Ook de initiatiefnemer van de brief, hoogleraar technische natuurkunde Sander Otte werkt op de TU.
‘Terwijl de politiek ruim een half jaar uittrekt voor de formatie van een nieuw kabinet, zet de verandering van ons klimaat genadeloos door’, schrijven de wetenschappers in een bijgevoegd persbericht. Omdat de gevolgen van klimaatverandering juist jongeren treffen, is het extra belangrijk om hier in het voortgezet onderwijs op in te spelen, menen de wetenschappers.
Voordelen
In de brief zetten de wetenschappers de voordelen van klimaatonderwijs uiteen. Zo zou het jongeren helpen bij het omgaan met spanningen die gepaard gaan met ingrijpende veranderingen. Ook kunnen ze zich er beter mee wapenen tegen desinformatie van bedrijven, politici en de media, mensen de briefschrijvers. Tot slot stelt het jongeren in staat om ‘bij te dragen aan een duurzame en rechtvaardige samenleving’.
Hoewel middelbare scholen momenteel al aandacht besteden aan het klimaat en duurzaamheid, is er volgens de wetenschappers nog veel terrein te winnen. De huidige invulling “steunt te veel op vertrouwen in technologische oplossingen en benadrukt onvoldoende wat de gevolgen zouden zijn van te weinig of niets doen,” zegt Otte.
- Lees ook: Innovatie als hamer
Comments are closed.