Waarom YES!Delft tweede van de wereld is

YES!Delft staat op de tweede plek in de ranglijst voor ’s werelds beste universitaire bedrijfsincubators. Vannacht werd dit bekendgemaakt tijdens het World Incubation Summit in Toronto. Alleen Chicago’s Technology & Entrepeneurship Center scoort beter op de lijst. Waarom doet de Delftse incubator het zo goed?

YES!Delft helpt startups de eerste stappen te zetten in het bedrijfsleven. (Foto: YES!Delft)

“Deze uitslag betekent dat onze programma’s echt van wereldklasse zijn en betekent internationale erkenning van de kwaliteit van onze startup-programma’s”, reageert Kartika Sidabutar van YES!Delft, de incubator die ondernemers belooft om hun bedrijfsplan in negen maanden klaar te hebben voor de markt. Al in 2015 werd de Delftse incubator negende in de ranking, die wordt samengesteld door UBI Global. UBI Global analyseert incubators van over de hele wereld om ze competitiever en effectiever te maken.

“We zijn constant bezig met feedback verzamelen om onze programma’s te verbeteren”, aldus Sidabutar. “De afgelopen twee jaar hebben we drie sterke programma’s gedefinieerd: Discovery Track, Validation Lab en Accelerator Program. Daarnaast zijn een aantal belangrijke nieuwe kennispartners aangehaakt die onze startups begeleiden en adviseren. We blijven constant groeien.”

In mei gaat de robotic accelerator van start

Wat zijn andere redenen dat YES!Delft zo hoog scoort? “Onze sterke relatie met de TU Delft zorgt zeker voor een hoge kwaliteit van de nieuw startups”, zegt Sidabutar. “Een groot deel van onze meest succesvolle startups zijn alumni van de TU Delft.” Op verschillende manieren helpt YES!Delft de startups. Zo zorgt de incubator voor connecties tussen de startups en het ‘ecosysteem’ van het bedrijfsleven. Verder heeft YES!Delft de afgelopen jaren veel kennis in huis omj de startups in elke groeifase te kunnen begeleiden en adviseren.

Doorgroeien is de troef die YES!Delft gaat gebruiken om volgend jaar op de eerste plek in de ranking te eindigen. “We blijven de inhoud van onze programma’s aanpassen naar de behoeftes van ondernemers”, vertelt Sidabutar. “We focussen sinds 2017 op verschillende gebieden, zoals robotics, artificial intelligence, blockchain, cleantech, medtech en complex technologies. Zo kunnen we startups in deze gebieden nog specifieker begeleiden.” Een voorbeeld hiervan is de robotic accelerator die begin mei van start gaat in samenwerking met Robovalley.

YesDelft in cijfers

• YesDelft bestaat sinds 2005
  • In die tijd zijn meer dan 200 startups gesteund
  • Daarvan is 90% actief