Onderwijs

Powerpitchen en netwerken bij YESDelft

Enerverend en inspirerend. Dat was het YESDelft Network Event van maandag 14 april. Met power pitches, tips, faalmomenten en de lancering van de EXO-L, een enkelband tegen zwikken.


Als startende ondernemer wil je natuurlijk niets liever dan internationaal succes boeken. En als multinational ben je op zoek naar innovatieve ideeën. Hoe breng je die twee met elkaar in contact? Het YESDelft Network Event bleek gisteren een uitstekende manier om dat voor elkaar te krijgen.


Zo’n achthonderd genodigden konden zich in een ‘ondernemersstraat’ laten informeren in stands van 71 YESDelft bedrijven. Maar voor het zover was, kregen bezoekers een wervelend programma voorgeschoteld met allereerst wat indrukwekkende cijfers over YESDelft. Zo steeg de jaarlijkse omzet van 26 miljoen euro in 2011 en 41 miljoen euro een jaar later, naar 58 miljoen euro in 2013. Het geïnvesteerde vermogen steeg in diezelfde jaren van 11 miljoen naar 85 respectievelijk 110 miljoen, vertelde directeur Annemieke Wisse.


Bezoekers konden daaraan actief bijdragen door hun netwerk open te stellen en de behoeften van hun bedrijf kenbaar te maken. Of misschien wel door launching customer (eerste klant) te worden van de Skel-Ex, een exoskelet van de startup zeroG. Met dit pak voor hun bovenlichaam kunnen werknemers hun armen en schouders ondersteunen en letsel voorkomen als ze met hun armen boven hun hoofd werken.


Met korte maar krachtige pitches vroegen veelbelovende startende ondernemers aandacht voor hun product. Zoals T-minus, voor de eerste commerciële raket voor onderzoeksdoeleinden, en Giaura: voor de afvang van CO2 met plastic. Bird Control Group wees op zijn slimme lasertechniek die vogels weert van luchthavens. Mobbr besprak zijn idee voor de beloning van ‘de crowd’ bij crowdsourcing.


Tussen deze pitches door viel er ook nog wat te leren. Van hoge heren bij grote bedrijven bijvoorbeeld. Want startup + multinational = impact, luidde de boodschap bij een gesprek met Rob Kirschbaum, vice-president open innovatie bij DSM, Gerald Schotman, chief technology officer bij Shell, en Richard Cobben, vice president technology bij Fokker Aerostructures.  


Hoe maak je als starter bijvoorbeeld contact met hen? “Door goed te pitchen en de strategie van DSM te kennen”, zei Kirschbaum. Door een goed product, een goed team en door je huiswerk te doen, verklapte Schotman.


Het gaat uiteindelijk wel om een gezamenlijk doel, zei Cobben. “Innovatie is een contactsport”, zei Schotman. “Soms is er ruis waardoor je elkaar niet begrijpt, maar wij willen weten hoe we een idee kunnen oppikken om ons probleem op te lossen.  Wij houden van serial entrepreneurs: je mag best mislukt zijn als je er maar van leert.”


Dat hadden Jan van Kranendonk van  Sunuru en Benno Groosman van Salusion zeker. Zij stopten met hun bedrijf. Van Kranendonk trok de stekker eruit omdat zijn idee voor zonne-energie toch te duur bleek. Hij leerde ervan om voortaan meer vanuit de klant te denken. Groosman kwam met een vochtsensor voor incontinentieverband, maar ging failliet omdat hij zich had verkeken op het ultimatum dat de bank stelde. Twee weken geleden verkocht hij zijn patenten. “Ik heb er veel van geleerd: blijf ondernemen en zit bij alle afspraken.”


Luchtiger was de lancering van een externe enkelband tegen zwikken, de EXO-L. Oprichter  Marcel Fleuren liet met een fraai staaltje balletje hooghouden zien hoeveel bewegingsvrijheid hij nog met zijn enkel had, ondanks de met een 3D-printer opgebouwde enkelbanden.


Maar het spectaculairste onderdeel op deze netwerkbijeenkomst was de ‘call to action’. De razend enthousiaste presentator Rens de Jong vroeg iedereen twee visitekaartjes omhoog te houden en te reageren als hij of zij wat kon betekenen voor twee jonge starters. Zo vond VizionZ Engineering wat eerste contacten voor zijn technologie die kosten verlaagt voor fundering bij offshore windparken. En Nerdalize kreeg tips voor contactpersonen die wellicht willen investeren in verwarming van huizen met hitte van servers.


De dag werd besloten met datgene waarvoor iedereen gekomen was: contact in de ondernemersstraat.     

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.