Backstage Campus Tour

Eerstejaars ontrafelen TU-geheimen

Waar vind je de stilste ruimte op de campus? En wat is ‘het beest van de TU Delft’? Zelfs voor studenten en medewerkers die er al jaren rondlopen kent de campus geheimen. Tijd om deze te ontrafelen tijdens de Backstage Campus Tour op dag vier van de OWee.

Studenten in de Dode Kamer. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

In de omschrijving wordt de activiteit aangeprezen als een rondleiding langs The Green Village, Echo, sleeptank, Dreamhall, Dode Kamer, autonome auto en laboratoria van de faculteit Civiele Techniek & Geowetenschappen (CiTG).

Tijdens de aanmeldprocedure blijkt de route flink ingekort. Deelnemers schrijven zich per mentorgroep in voor een tijdslot waarin twee van bovengenoemde locaties worden bezocht.

Delta is ingedeeld bij shift 11. Onze rondleiding gaat via de Dode Kamer naar de laboratoria van CiTG. We eindigen de tour in de Aula bij het Universiteitsfonds.

Routebeschrijving
Om een van de meest mysterieuze locaties van de TU te vinden, de Dode Kamer, kunnen we een routebeschrijving (met plaatjes!) downloaden via de OWee-app. Deze blijkt al snel overbodig, want de groepen eerstejaars studenten die met hetzelfde doel de faculteit Technische Natuurwetenschappen binnendringen zijn niet te missen.

In de wachtruimte bij de Dode Kamer is het erg druk. Groepjes staan hoorbaar ongeduldig te wachten op hun vijf minuten in de bijzondere kamer. Een paar meter verderop werkt een onderzoeker onverstoorbaar verder in zijn lab.

Gelukkig voor alle wachtenden zijn vijf minuten snel voorbij. Delta mag samen met groepje 181 (eerstejaars studenten nanobiologie) naar binnen. Onze gids waarschuwt geen kleine voorwerpen mee te nemen, een mobiele telefoon mag wel.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

Eenmaal binnen wordt duidelijk waarom: de vloer is een metalen net waar voorwerpen makkelijk doorheen vallen. “En als het eenmaal valt ben je het voor altijd kwijt”, bezweert de gids.

Trampoline
Het metalen net veert mee terwijl we naar binnen lopen. Voor een van de deelnemers uitnodiging om de veerkracht te testen. Hij springt op en neer alsof het een trampoline is. De gids kijkt verschrikt. “Niet doen”, roept ze. “Dat kan echt niet!”

Als de deur is gesloten overvalt een stilte de groep. Onze gids klapt en vraagt of we merken wat er gebeurt. “Het is ineens heel stil”, antwoordt een van de deelnemers. “En er is geen echo!”, vult een ander aan.

De gids legt uit dat de ruimte zo ontworpen is dat al het geluid wordt geabsorbeerd door honderden kussens, gemaakt van isolatiemateriaal, aan de muur. Dit maakte de in de jaren zestig ontworpen ruimte bijzonder geschikt voor experimenten met geluidsgolven en frequenties. Tegenwoordig worden deze experimenten uitgevoerd met behulp van computers en is de Dode Kamer niet meer in gebruik. Behalve voor rondleidingen. Het is volgens de gids daarom een van de best bewaarde geheimen van de campus. “En misschien wel de enige keer tijdens je studietijd dat je hier komt.”

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

Voordat we de ruimte verlaten stelt de gids voor om heel hard in de kussens te schreeuwen. Dat laat de groep zich geen twee keer zeggen. Na een voorzichtige ‘Aah’ barsten ze uit in een gecoördineerd geschreeuw. ‘Nano’, schreeuwt er een, ‘Bio’ roept de rest van de groep. Zo galmt er toch een (kunstmatige) echo door de ruimte.

Het beest van de TU
De tweede stop is het Stevin Laboratorium van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, het onderkomen van ‘het beest van de TU’. Een oranje hexapod van zestigduizend kilo met zes hydraulische cilinders die onafhankelijk van elkaar bewegen. Het beest wordt gebruikt om de lassen van een schip te testen en kan krachten van honderd ton in alle richtingen bewegen, net zoals de golven op zee.

Volgens de verhalen zou een eerste test met de hexapod ervoor hebben gezorgd dat de faculteit 1 millimeter is verschoven. Met een scheur aan de buitenkant van het gebouw als bewijs.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

We vervolgen de tour naar het constructie lab waar onder andere onderzoek wordt gedaan naar hoe microbacteriën scheuren in betonnen constructies onder de grond helpen herstellen.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

Na een korte les over beton komt de rondleiding bij Civiel ten einde. Als laatste stop staat het Universiteitsfonds in de Aula op het programma. Geen mysterie, wel goede marketing: in de foyer proberen studentmedewerkers zoveel mogelijk eerstejaars te verleiden om voor 15 euro studentvriend te worden van het Universiteitsfonds. Als dank voor hun vriendschap krijgen ze een gratis TU-hoodie. De tactiek blijkt succesvol, aan het einde van de introductieweek heeft het fonds er 1500 nieuwe vrienden bij.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl