Reportage

Opening academisch jaar in teken van techniek van de toekomst

Succesverhalen en complexe problemen waren, naast muziek en dans, op 2 september de ingrediënten van de opening van een ‘eerlijk en duurzaam’ academisch nieuwjaar van de TU Delft.

Vice-rector Rob Mudde nodigde de centrale studentenraad op het podium. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Professoren in toga, hier en daar andere medewerkers, wat ouderejaars studenten, maar vooral heel veel eerstejaars. Zoals ieder jaar is de aula op maandagmiddag 2 september het toneel van de opening van het academisch nieuwjaar, die vooral is bedoeld als inspirerend welkom voor al die jonge nieuwelingen in Delft. Het snoeiharde geluid en het schelle licht op het podium overstemmen de nog wat timide studenten.

Ze krijgen een mix te zien en te horen van starterssucces, maatschappelijke problemen (sorry, ‘uitdagingen’), dans en muziek (techno-rap ‘Ode to the Mind’); dat is inmiddels standaardreceptuur. Nieuw is dat vice-rector magnificus Rob Mudde met het uitzicht op Prinsjesdag zijn zorgen uit. Over de dreigende bezuinigingen op het hoger onderwijs, over beperkingen voor studenten uit het buitenland en over de voorgenomen invoering van de langstudeerboete.

Themamaand diversiteit, gelijkheid en inclusie

Als thema koos de TU Delft dit jaar voor het wat algemene ‘engineering the future’. Mudde benoemt op 2 september ook het onderwerp diversiteit, gelijkheid en inclusie. “De TU Delft is steeds diverser geworden en wil iedereen een veilige en inclusieve omgeving bieden”, constateert hij. Oktober wordt ‘themamaand diversiteit, gelijkheid en inclusie, kondigt hij aan, compleet met cursussen en workshops. ‘Thank you, Professor Muddy’, galmt de virtuele presentatrice na zijn introductie door het auditorium.

Opening Academisch Jaar 2024 - 2
Michel Langezaal, oprichter en ceo van FastNed. (Foto: Thijs van Reeuwijk)
Luisteren naar supporters

De succesverhalen komen daarna van Michel Langezaal, Irek Roslon en Dreamteam Epoch IV. Het studententeam Epoch wil nuttige kunstmatige intelligentie (AI) ontwerpen en won daarmee dit jaar een internationale prijs. Het AI-model dat de studenten maakten, voorspelt correct de groei van zeewier (kelp) langs de kust op basis van satellietbeelden.

‘Op de TU Delft leer je met weinig hulp problemen op te lossen’

Irek Roslon ontwikkelde als promovendus bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen een nanotrommel met een vel van grafeen en noemde dat een SoundCell. Hij wist daarmee het gereutel, gerommel en gebrom van een enkele bacterie hoorbaar te maken. En de stilte die volgt als een antibioticum aanslaat. Screenen van antibiotica in ziekenhuizen is de eerste toepassing van de SoundCell. “Deel je gekke ideeën met anderen”, is zijn raad aan de studenten.

“Vijfentwintig jaar geleden zat ik waar jullie nu zitten”, begon Michel Langezaal. Hij zette het bedrijf FastNed op om elektrisch rijden beter mogelijk te maken. De grootste problemen waren daarbij niet van technische aard, maar financieel. De noodzakelijke opschaling was lange tijd moeilijk te financieren, totdat Langezaal meer naar supporters ging luisteren dan naar consultants. “Op de TU Delft leer je met weinig hulp problemen op te lossen”, aldus Langezaal. “Dat geeft zelfvertrouwen als je zelf iets wilt opzetten.”

Studentenraad
Opening Academisch Jaar 2024 - 4
Vice-rector Rob Mudde met de centrale studentenraad op het podium. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Aan het einde van de ceremonie roept Mudde de tien nieuwe leden van de centrale studentenraad op het podium. Voorzitter Step Kruisinga legt kort uit wat de studentenraad doet: “Wij vertegenwoordigen studenten bij het college van bestuur en we praten met medewerkers over onderwijs en geestelijke gezondheid. Stuff like that.” Mudde noemt de studentenraad ‘de ogen en oren van het cvb over studentenzaken’, waarna hij iedereen een ‘eerlijk en duurzaam nieuw academisch jaar’ wenst.

• In een eerdere versie van dit artikel is de themamaand diversiteit, gelijkheid en inclusie per abuis gekoppeld aan het thema sociale veiligheid.
Minister Bruins noemt bezuinigingen ‘pijnlijk’ en ‘lelijk’

In zijn speech bij de opening van het academisch jaar in Rotterdam benadrukte minister van Onderwijs, Eppo Bruins, de moeilijke positie waarin hij verkeert vanwege de aanstaande bezuinigingen op onderwijs. Hij noemde ze ‘lelijk, pijnlijk en niet zijn eigen idee’.

De minister liet weten zich niet van de bezuinigingen te kunnen distantiëren, maar wel in gesprek te zijn met Universiteiten van Nederland (UNL), Vereniging Hogescholen en andere partijen en met het kabinet over de vraag hoe dat zo verstandig mogelijk te doen. Hij wil verantwoordelijkheid nemen op dit moeilijke moment. “Juist nu heeft Nederland een minister nodig die weet hoe waardevol onderwijs, cultuur en wetenschappen zijn. Iemand die weet hoe we wat waardevol is kunnen behouden.”

‘Ik wil niet de minister zijn die het laatste blokje eruit trekt’

Tijdens zijn toespraak klonk meermaals de oproep om niet te bezuinigen. Zo vergeleek Annelien Bredenoord, rector van de Erasmus Universiteit, de wetenschappen met een Jengatoren. Haalt dit kabinet er allemaal cruciale stenen uit, die de toren ernstig aan het wankelen brengen: minder internationale studenten en minder geld voor jonge wetenschappers, dan zal dit leiden tot minder innovatie en minder economische groei.

Bruins probeert zijn verantwoordelijkheid voor hard beleid te combineren met een boodschap van hoop en strijdvaardigheid. “Ik wil niet de minister zijn die het laatste blokje eruit trekt”, reageerde hij. (HOP, OL)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl