Studentenleven
Hogere opkomst

Lijst Bèta verliest zetel, Dé Partij mag blijven

Blijdschap en teleurstelling na de studentenraadsverkiezingen. Terwijl Lijst Bèta een zetel verliest, krijgt Oras er eentje bij. De relatieve nieuwkomer Dé Partij blijft op één zetel staan.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

Woensdag 15 mei en donderdag 16 mei bracht 31,7 procent van de Delftse studenten digitaal een stem uit op één van de drie partijen in de studentenraad (sr). De Delftse studentenpopulatie stemde Oras – dat al jarenlang de grootste partij is – van vijf naar zes zetels. Die zetel snoepte Oras weg bij Lijst Bèta, dat vanaf volgend collegejaar niet vier maar drie zetels in de studentenraad zal hebben. Dé Partij behaalde net als na de verkiezingen van 2023 één zetel. De eenmanspartij krijgt daarmee vaste voet aan de grond in de medezeggenschap.

Dé Partij deed vorig jaar voor het eerst mee aan de studentenraadsverkiezingen en is dus een relatieve nieuwkomer. Lijsttrekker Meesters is dan ook ‘heel blij’ met de uitslag. “Het is een waardering voor wat we doen en het laat zien dat we bestaansrecht hebben, we zijn here to stay.” Meesters heeft zich afgelopen jaar gericht op het vergroten van de transparantie van de studentenraad. Zo publiceert hij steevast de data en notulen van de openbare vergaderingen die de sr voert. “En zwart op wit stond dat er niet negatief mocht worden gesproken over de andere partijen. Dit hebben we meteen afgeschaft.”

Campagne voeren

Met zijn herverkiezingscampagne wilde Meesters laten zien dat de studentenraad over kleine én grote beslissingen meepraat, zoals internationalisering en duurzaamheid. “Op dat vlak hebben we gewaagde standpunten ingenomen.” Zo pleitte Dé Partij in het verkiezingsprogramma voor het behouden van fossiele banden en voor het instellen van een streefpercentage Nederlandse studenten bij opleidingen met een numerus fixus. “Dat schrikt misschien mensen af, maar alleen door stelling in te nemen, kunnen mensen zelf een mening vormen en komt er discussie los.”

‘We zijn de enige partij die een statement over Gaza heeft durven geven’

Lijst Bèta stond lange tijd op drie zetels, kreeg met de verkiezingen van 2022 en 2023 vier zetels en levert er nu weer eentje in. “Het is jammer dat we een zetel minder hebben, maar met drie zetels hebben we in het verleden hele mooie dingen gedaan”, relativeert fractieleider Sam de Jong de uitslag. De Jong en zijn collega’s hebben met hun campagne willen laten zien dat ‘Lijst Bèta geen loze beloftes doet’. “We zijn trots op waar we voor staan.” De Jong: “Zo zijn we de enige partij die een statement over Gaza heeft durven geven.”

Oras-voorzitter Jelle Stap is net met zijn partijgenoten in het Mekelpark de uitslag aan het vieren wanneer Delta belt. Zijn partij gaat van vijf naar zes zetels. “Het is een groot feest, want dit betekent dat het geluid van Oras aanslaat.” Oras verloor bij de verkiezingen van 2023 juist een zetel aan Dé Partij. Stap: “We probeerden met onze verkiezingscampagne weer terug te gaan naar de kern: laten zien dat je studententijd meer is dan alleen studeren. Dat is gelukt.”

Opkomst

Het opkomstpercentage van 31,7 procent ligt hoger dan in voorgaande jaren, maar stukken lager dan vóór de coronacrisis. read-more-closed Erg jammer, vindt Meesters. “Het is nog steeds niet waar we moeten zijn, terwijl we het dit jaar wel als missie hadden om voor een zo hoog mogelijk percentage te zorgen. Hier ligt dus een opdracht voor ons allemaal.”

Stap van Oras is juist blij met het percentage. “Ik vind dat we er heel trots op mogen zijn, want op bijvoorbeeld aan de Tilburg University is het opkomstpercentage juist gedaald ten opzichte van vorig jaar.”

Ook Lijst Bèta is blij met het opkomstpercentage, al ziet De Jong ruimte voor verbetering. Zijn partij werkt momenteel aan een Brightspace-pagina over de sr. “Ik denk dat dit de studentenraad een stuk zichtbaarder zal maken en daarmee het opkomstpercentage volgend jaar een enorme boost zal geven.”

Hoe stemden Delftse studenten in het verleden?

Dé Partij was afgelopen jaar de nieuwkomer, maar ooit genoot Lijst Bèta die positie. Lijst Bèta deed in 2011 voor het eerst mee met de studentenraadsverkiezingen en veroverde toen meteen drie zetels. Dit zijn de uitslagen van de afgelopen vier jaar.

Zetelverdeling na verkiezingen 2023

ORAS: 5