Ongecategoriseerd

TU-onderzoeker treedt toe tot De Jonge Akademie

Universitair docent Bieke Cattoor (BK) is een van de tien wetenschappers die dinsdag 28 april geïnstalleerd worden als lid van De Jonge Akademie. Wat betekent dat voor haar?

De nieuwe lichting van leden voor De Jonge Akademie. (Foto: KNAW)

Tijdens hun vijfjarig lidmaatschap maken leden van De Jonge Akademie, de jongerenafdeling van de van de KNAW, zich sterk voor projecten op het gebied van wetenschapsbeleid, interdisciplinariteit, internationalisering en de relatie tussen wetenschap en samenleving, zo laat het persbericht weten.

Hoe wordt je eigenlijk lid van De Jonge Akademie?

Dr.ir. Bieke Cattoor: “Dat is een getrapt systeem. Rectoren van universiteiten mogen een gender-gebalanceerde lijst opstellen van tien kandidaten. In totaal komen daar honderd kandidaten uit naar voren waaruit er tien gekozen worden. Daarvoor moet je een programma voorleggen over wat je wilt gaan doen in de vijf jaar dat je lid bent van de akademie.”

Wat is jouw programma?

“Ik ben universitair docent stedenbouw en landschapsarchitectuur aan de faculteit Bouwkunde, dat is bij uitstek een ontwerpende faculteit. Ik wil de komende vijf jaar de ontwerpende wetenschappen op de agenda zetten omdat ik geloof dat we de interdisciplinariteit van het ontwerpen hard nodig hebben bij het oplossen van de crises waar we in beland zijn zoals verdwijnen van biodiversiteit, woningtekort en stikstofcrisis. Ontwerpende wetenschappers combineren technieken en kennis uit verschillende disciplines. Daarnaast heb ik een tweede doelstelling.”

En wat is die?

“Diversiteit in de wetenschap bevorderen. Ik beweeg me in een rolstoel, en over het algemeen is de fysieke toegankelijkheid wel goed op orde maar er blijven rare vooroordelen bestaan. Zo had de Universiteit van Nederland laatst een uitspraak dat ze er voor iedereen zijn: ‘van promovendi tot mensen met een handicap’. Niet alleen is zo’n uitspraak niet logisch, er zijn ook promovendi met een beperking, het is ook denigrerend om in zo’n hoog – laag tegenstelling aan de verkeerde kant te belanden.”

Helpt het lidmaatschap van De Jonge Akademie bij je onderzoek?

“Mijn onderzoek is gericht op landschapsverbeelding. Denk bijvoorbeeld aan hoe landkaarten systematiseren en hiërarchie aanbrengen tussen bijvoorbeeld natuur en cultuur, land en stad. De ideeën die daaraan ten grondslag liggen werken lang door.  Die scheiding tussen cultuur en natuur is helemaal niet zo hard. We maken zelf ook deel uit van de natuur. Mijn onderzoek naar de verbeelding van het landschap is breed en ik verheug me erop om korte lijnen te hebben met onderzoekers uit heel andere disciplines. In dat verband is het veelbelovend dat er al een heel levendige Whatappgroep is ontstaan.”

Dinsdag 28 maart 2023 installeert KNAW-president Marileen Dogterom de tien nieuwe leden tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Amsterdamse Trippenhuis. Het zijn (van links naar rechts op de foto): Bieke Cattoor (landschapsarchitectuur en stedenbouw, Technische Universiteit Delft), Pieter Coppens (Islamstudies, Vrije Universiteit Amsterdam), Scott Douglas (bestuurskunde, Universiteit Utrecht), Max van Duijn (taalwetenschap en kunstmatige intelligentie, Universiteit Leiden), Kristina Ganzinger (fysica van cellulaire interacties, AMOLF). En op de tweede rij: Léonie de Jonge (Europese politiek en maatschappij, Rijksuniversiteit Groningen), Rogier Kievit (ontwikkelingsneurowetenschappen, Radboud Universiteit/Radboudumc), Vasiliki Kosta (Europees recht, Universiteit Leiden), Ingrid Leijten (constitutioneel recht, Tilburg University), Daphina Misiedjan (mensenrechten en milieu, Erasmus Universiteit Rotterdam).

• De Delftse delegatie van DJA bestaat naast Bieke Cattoor (BK)akhmerov uit Cynthia Liem (EWI), Irene Dedoussi (LR) en Anton Akhmerov (TNW).

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl