TU-bestuur bevraagt studenten en medewerkers over samenwerken met fossiele industrie

De TU Delft worstelt met de samenwerking met fossiele bedrijven. Welke keuzes zouden medewerkers en studenten maken? Een online raadpleging laat hen ‘dilemma’s doorleven’.

Activisten van End Fossil bezetten op 10 mei 2023 onderwijsgebouw Pulse. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Een online raadpleging, dialoogsessies en een ‘morele beraadkamer’: in oktober kondigde het college van bestuur (cvb) drie initiatieven aan waarbinnen studenten en medewerkers hun mening over de fossiele samenwerkingen van de TU Delft kunnen geven. De dialoogsessies en het moreel beraad zijn in november gestart. De online raadpleging is nu ook geopend.

Stellingen en maatregelen
Alle studenten en medewerkers krijgen per mail een uitnodiging met een unieke toegangscode om aan het onderzoek deel te nemen. Het gaat om een vragenlijst met verschillende stellingen over maatregelen die de TU zou kunnen nemen in de samenwerking met de fossiele industrie. Het invullen duurt 15 tot 20 minuten en kan tot en met 20 december.

‘Een keuzesituatie van een overheid of een organisatie wordt nagebootst’

De raadpleging is ontwikkeld door het Delftse onderzoeksbureau Populytics, een spin-off van de TU Delft. Dat wil op basis van participatieve waarde-evaluatie (pwe) achterhalen hoe TU’ers denken over onder andere klimaatverandering, samenwerking met de fossiele industrie en de energietransitie en hoe ze vinden dat die moet worden vertaald in beleid.

De essentie van een pwe is dat een keuzesituatie van een overheid of een organisatie zo goed mogelijk wordt nagebootst waardoor deelnemers het dilemma kunnen doorleven. Op een laagdrempelige manier zie je het vraagstuk en krijg je een overzicht van de gevolgen van de beleidsopties en de beperkingen”, luidt de uitleg op de TU-website.

Uitkomsten
De uitkomsten van de raadpleging, de
 dialoogsessies en het moreel beraad moeten de basis vormen van een advies dat het Integrity Office en het Climate Action-programma in maart volgend jaar gezamenlijk uitbrengen aan het cvb. Zowel de deelrapporten als het uiteindelijk advies worden openbaar gepubliceerd.

Lees ook:

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt