Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus
Communicatiestrategie

Ook TU Delft is nu gestopt met communicatie op X

De TU Delft heeft besloten te stoppen met berichten op X. Vanaf 24 maart is het TU Delft account in ieder geval voor drie maanden non-actief, meldt de dienst communicatie op intranet.

(Foto: Dahlia Madi)

Translation in progress

Het laatste TU bericht op X dateert van 18 maart 2025. Vanaf nu moeten de 77.300 volgers hun informatie op een andere manier zoeken. Bijvoorbeeld via LinkedIn of Instagram.

Rob Speekenbrink, die in 2009 het Twitteraccount opzette, riep de afdeling communicatie van de TU Delft op 28 februari via Linkedin op om er afstand van te nemen. Hij verwees naar een onderzoek waaruit bleek dat alle andere Nederlandse universiteiten hun activiteiten op X al hadden gestaakt.

Als reden gaven universiteiten op dat het kanaal sinds de overname door Elon Musk en de naamsverandering in X niet meer paste bij hun kernwaarden. Dat de interactie met volgers verminderd was, terwijl er juist een toename te zien was in desinformatie, haat en bedreigingen.

Moreel beraad

Ook de TU was daar toen al mee bezig, blijkt nu. Want twee weken voor de oproep van Speekenbrink, op 14 februari, heeft een moreel beraad plaatsgevonden over de activiteiten van de TU Delft op X, laat Roy Meijer weten namens de afdeling communicatie. Negen communicatiemedewerkers namen eraan deel, samen met ethicus Ibo van de Poel en een externe gespreksleider.

‘In eerste instantie zouden we X én Meta gaan bespreken’, laat Meijer desgevraagd via de mail weten, ‘maar dat zou wat veel geweest zijn voor een middagje, dus we hebben het beperkt tot X. Daarvan hebben we de diverse stakeholders op een rijtje gezet, en argumenten voor blijven en weggaan op een rijtje gezet en gewogen.’

De uitkomst was dat de negatieve associaties met zowel het platform X als de eigenaar Elon Musk zwaarder wogen dan het belang om ruim 70 duizend mensen te bereiken. ‘We willen dus kijken wat het effect is van stil gaan’, schrijft Meijer.

Traag

Waarom duurde het vervolgens ruim een maand voordat dat besluit op 18 maart gecommuniceerd werd op intranet, en vervolgens nog een week voordat het besluit werd geëffectueerd?

Dat ligt aan de vergadercultuur, schrijft Meijer. Na het beraad moest een advies worden geformuleerd, dat vervolgens weer moest worden goedgekeurd. ‘Na dat besluit moesten we ook de logistiek netjes rond krijgen: informeren van en afstemmen met allerlei partijen zoals CvB, faculteiten en andere collega’s, zodat we tegelijkertijd zouden stoppen.’ Ook moesten de X-jes van alle internetpagina’s worden verwijderd.

Meijer benadrukt dat het besluit X de rug toe te keren losstaat van de LinkedIn-post van Rob Speekenbrink. In een reactie op Speekenbrinks post liet communicatie-directeur Carola de Vree destijds weten dat een moreel beraad gaande was en dat de TU Delft het account op X aan zou houden om te voorkomen dat anderen het overnemen.

‘Lijkt me een goede strategie om het account te houden’, schreef Speekenbrink terug. ‘Net zoals het een goed idee is om TU Delft als merknaam te claimen op alle platformen, ongeacht of je het gaat gebruiken.’

De afdeling communicatie is van plan om de deelname aan Meta en andere platforms op een soortgelijke manier af te wegen.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.