Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Opinie

[Column] Geschiedenis

‘Creating impact for a better society’ is de TU-missie. Maar wat is ‘beter’ en voor wie? Gezien de geschiedenis past volgens columnist Bob van Vliet meer reflectie.

(Photo: Sam Rentmeester)

In een onopvallend hoekje van mijn faculteit staat een vitrinetafel met een prachtig geografisch model van Indonesië en haar wateren. Lange tijd snapte ik niet zo goed waarom we zoiets zouden hebben. Er tegenover in een andere hoek staat een gigantisch schaalmodel van een havenkraan. Het is bij de afdeling maritieme techniek, dus die tweede spreekt voor zich. Een model van de zeebodem is misschien ook logisch. Maar waarom Indonesië?

Het duurde even voor bij mij het kwartje viel: de koloniale geschiedenis van de TU Delft.

Het onderwijs in Delft was lange tijd expliciet bedoeld om ingenieurs op te leiden die konden bijdragen aan de exploitatie van Nederlands-Indië. Rond 1900 ging een derde van alle afgestudeerden die kant op. Die geschiedenis laat haar sporen na. Fysiek, in dit geval.

Ik realiseerde me weer eens hoe weinig historisch besef ik heb meegekregen tijdens mijn studie, en hoe weinig ook de studenten van nu dat meekrijgen.

‘Ingenieurs gingen in Indië ‘beschaving en economische ontwikkeling’ brengen’

Een collega had als één van de stellingen bij zijn proefschrift dat bij een opleiding tot ingenieur altijd onderwijs in techniekgeschiedenis moet horen. Hem ging het vooral om de rijkdom aan mechanismen en andere inspiratie die daarin te vinden is. Maar mij lijkt het vooral belangrijk om te weten welke rol ingenieurs hebben gespeeld bij het tot stand komen van de wereld en maatschappij zoals die nu is.

Tegenwoordig lees ik dan ook veel techniekgeschiedenis. Zoals recent het prachtige Teaching Machines van Audrey Watters, over de geschiedenis van ed-tech. Watters laat zien dat er al lang voor de ontwikkeling van computers en het internet onderwijsmachines werden verkocht met precies hetzelfde revolutionaire enthousiasme als er nu over allerlei online platforms is – en met precies dezelfde claims over nut en noodzaak van data, tracking, en automatisering om onderwijs ‘persoonlijk’ te maken. Die machines werden geen groot succes. Maar tegelijkertijd verkochten de makers ervan ook het idee dat effectief onderwijs te reduceren is tot toetsen en corrigeren volgens een gestandaardiseerd programma. Dat sloeg wél aan.

Over de koloniale uitbuiting en de uiteindelijke zelfstandigheid van Indonesië luisterde ik laatst Revolusi, van David van Reybrouck. Ook een aanrader. Dat is ‘gewoon’ geschiedenis, maar ook dat verhaal is onlosmakelijk verbonden met industrie en infrastructuur – met technologie, in andere woorden. Er gingen niet voor niets zoveel Delftse ingenieurs heen.

De missie van de TU Delft anno 2021 is ‘creating impact for a better society’. Maar de ingenieurs die indertijd richting Nederlands-Indië vertrokken, zullen hun taak precies zo hebben gezien. Zij gingen daar immers beschaving en economische ontwikkeling brengen.

Niet iedereen denkt hetzelfde over wat ‘beter’ is. Ik denk dat we onze studenten – en onszelf – vaker mogen laten worstelen met de conflicten en vragen die dat inzicht oplevert. Wat zijn de projecten waarvoor tegenwoordig veel Delftse ingenieurs aan de slag gaan, waarvan we de herinnering vólgende eeuw misschien liever in een hoekje laten verstoffen?

Bob van Vliet is docent bij de faculteit 3mE en gespecialiseerd in ontwerponderwijs. Reacties zijn welkom via B.vanVliet@tudelft.nl.

Bob van Vliet / Columnist

Columnist Bob van Vliet

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

B.vanVliet@tudelft.nl

Comments are closed.