Campus
Voortgangsrapportage

TU publiceert concreter overzicht van plannen voor sociale veiligheid

Het college van bestuur heeft op 1 oktober de eerste voortgangsrapportage sociale veiligheid aan de Inspectie van het Onderwijs gestuurd. Daarin staan details over maatregelen die de sociale veiligheid moeten vergroten.

(Foto: TU Delft )

Veel maatregelen uit de voortgangsrapportage waren al aangekondigd. Ze werden genoemd in de maandelijkse updates aan medewerkers, het interview met rector Tim van der Hagen onlangs in Delta en het Plan for Change dat in mei naar de inspectie is gegaan. De inspectie bestempelde dat veranderplan als onvoldoende, onder meer omdat concrete en meetbare details over mogelijke maatregelen ontbraken.

Daarvoor is in de voortgangsrapportage dus veel aandacht. Het bijna veertig pagina’s tellende document rept van 120 acties voor bewustwording en preventie, signalering en zorg. Sommige maatregelen lopen al. Zo is de voortgangsrapportage nu klaar, is er een projectorganisatie in het leven geroepen en zijn er bij het integrity office extra mensen aangenomen en ingehuurd. Ook doet het college van bestuur onder begeleiding aan reflectie, en hebben ook decanen en directeuren deelgenomen aan zo’n sessie.

Helende gesprekken

Voor de nabije toekomst staan er meer maatregelen op stapel. Op 4 oktober gaat een website live waar alle informatie over sociale veiligheid op de TU moet samenkomen. En eind oktober moet de pilot ‘Share and Care’ beginnen. Het gaat om twee soorten groepsgesprekken, ‘helende gesprekken’ en ‘lerende dialogen’, die geschaad vertrouwen bij deelnemers moeten helpen herstellen. Ook kunnen dergelijke gesprekken leiden tot nazorg als ‘counseling, coaching, medische en psychologische hulp’. read-more-closed Daarnaast komt er eind 2024 een kaartspel beschikbaar dat kan helpen om het gesprek over sociale veiligheid te voeren.

Half november moet een centraal meldpunt sociale veiligheid openen, met een telefoonlijn en e-mailadres. Mogelijk gaat het om een gefaseerde invoering, waarbij bepaalde groepen voorrang krijgen, al heeft dat niet de voorkeur. Over deze en andere vragen is momenteel overleg met de medezeggenschap en de vakbonden.

Klachtenprocedures

Verder zoekt de projectorganisatie naar passende software voor het meldpunt. Volgens een woordvoerder zou het meldpunt te ondersteunen zijn met eigen systemen en op eigen servers, maar heeft het werken met een externe partij voordelen voor melders en medewerkers van het meldpunt. Het gaat dan om ‘processen vereenvoudigen, optimaliseren en beter stroomlijnen’ en om ‘het vertrouwen bij de melder vergroten’.

Daarnaast zijn er tussen 11 en 22 november 2024 en tussen 20 januari en 7 februari 25 Mindlab-voorstellingen gepland. Dit zijn theatervoorstellingen over sociale veiligheid met groepsgesprekken achteraf. Daarvan zei de manager van het integrity office onlangs dat minstens de helft van de medewerkers hieraan zou moeten deelnemen.

Ook worden momenteel alle bestaande klachtenprocedures geëvalueerd. Dat moet eind 2024 of begin 2025 leiden tot een herziening van deze procedures. Vlak daarna wordt de zogenoemde integriteitsinfrastructuur opnieuw vormgegeven zodat duidelijk is wie welke rollen, taken en verantwoordelijkheden heeft. read-more-closed

Februari-deadline

Veel acties lopen of starten bijna, maar andere maatregelen gaan pas in (ruim) na februari 2025. Dat is een belangrijk moment, omdat de inspectie dan haar herstelonderzoek start en de zorg voor medewerkers meetbaar verbeterd moet zijn. In de rapportage schrijft de projectorganisatie dit niet als een tekortkoming te zien, maar als ‘een bewuste keuze om een duurzame verandering te realiseren’. ‘Het doel is niet simpelweg het afronden van de geplande activiteiten, maar het creëren van een blijvende impact die verder gaat dan de uitvoering van deze acties.’

Grotere acties die na februari gepland staan zijn bijvoorbeeld (maximaal vijf) werkconferenties over specifieke onderwerpen als het vernieuwen van de gedragscode, het opstellen van een ‘meerjarige beleidsagenda’ en in het kielzog daarvan het hanteren van een zogenoemde Plan-Do-Check-Act-cyclus. read-more-closed

Ook het verbeteren van de Resultaat & Ontwikkelingsgesprekken (R&O, de functioneringsgesprekken voor medewerkers, red.) en het invoeren van een code voor Human Resources staan later op de planning. De onderwijsinspectie ‘had bedenkingen bij de goede uitvoering van ons R&O-proces’, schrijft de woordvoerder. ‘Ze constateerde dat sociale veiligheid geen onderwerp van gesprek is en dat feedback geven aan leidinggevenden als lastig wordt ervaren. De aanpak die nu gevolgd wordt is hierop gericht.’ In de HR-code moet specifiek aandacht zijn voor de ‘afhandeling van integriteitsmeldingen, vertrouwelijkheid en transparantie’.

De onderwijsinspectie zal niet openbaar reageren op de voortgangsrapportage, liet een woordvoerder eerder al aan Delta weten.

Wat waren ook alweer de bevindingen van de inspectie?

De Inspectie van het Onderwijs heeft van december 2022 tot november 2023 onderzoek gedaan naar grensoverschrijdend gedrag aan de TU Delft. In het rapport dat daarvan het resultaat is, spreken de onderzoekers onder meer van intimidatie, racisme, seksisme, pesten, uitsluiting, roddelen en sociale onveiligheid als gevolg van gebrek aan leiderschap.

De effecten bij TU-medewerkers die zich bij de inspectie hebben gemeld zijn vaak langdurig en belemmerend. De inspectie spreekt van psychologische en fysieke gezondheidsklachten, uitval en een algemeen gevoel van onveiligheid. Ook stress, burn-out, depressie en PTSS, huilbuien en gespannen thuissituaties komen voor, net als ziekte, overgeven op het werk, paniekaanvallen en hartkloppingen.

Bij het universiteitsbestuur is er volgens inspecteurs veel informatie aanwezig over wat er speelt op het vlak van sociale veiligheid, maar deze ‘verzuimt’ om ‘de optelsom te maken om tot een volledig beeld te komen’. Ook ‘stuurt het bestuur onvoldoende op passende maatregelen’. Om deze reden is er sprake van wanbeheer, aldus de inspectie.

In ons dossier lees je nieuws en achtergronden over het inspectierapport en alles wat ermee samenhangt.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

s.m.bonger@tudelft.nl

Comments are closed.