Reacties op kritiek inspectie

Ondernemingsraad wil in gesprek met minister en inspectie na negatief oordeel actieplan

Schok en herkenning overheersen op de TU Delft na het negatieve oordeel van de Inspectie van Onderwijs over het veranderplan sociale veiligheid. “Er lijkt eindelijk wat te gebeuren.”

Een vergadering van de ondernemingsraad en de studentenraad met het college van bestuur in oktober 2023. Namens het cvb zijn secretaris André Groenhof, vice-rector Rob Mudde en cvb-lid Marien van der Meer (v.l.n.r.) aanwezig. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

De ondernemingsraad (or) wil zo snel mogelijk spreken met onderwijsminister Eppo Bruins en de Inspectie van het Onderwijs. Dat laat voorzitter Ronald Kuil per mail weten aan Delta als reactie op de brief die de inspectie deze week stuurde. Daarin uit zij stevige kritiek op de sociale veiligheidsplannen van de TU Delft.

Nadat zij de brief van de inspectie onder embargo hadden ingezien, hebben de or en studentenraad (sr) donderdag een extra overleg gehad met het cvb, vertelt or-voorzitter Kuil aan Delta. Daarin hebben de raden het cvb ‘aangespoord sneller met concrete acties te komen vergezeld van heldere communicatie’.

De minster noemt de conclusies van de inspectie ‘aanleiding tot grote zorg’

De raden zijn vooral geschrokken van de kritiek op het cvb en de raad van toezicht (rvt), aldus Kuil. “Dit oordeel creëert een enorm spanningsveld. De inspectie heeft geen vertrouwen dat verandering door het cvb en de rvt gerealiseerd kan en zal worden, maar het cvb zelf denkt hier anders over.”

Pijnlijk

De or wil daarom in gesprek met zowel de inspectie als de minister. Die laatste, sinds dinsdag is dat Eppo Bruins (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap; NSC), kwam vrijdag met een reactie. Daarin noemt hij de conclusies van de inspectie ‘aanleiding tot grote zorg’.

Het label ‘wanbeheer’ dat de TU Delft na het vernietigende inspectierapport in maart kreeg opgeplakt, geeft de minister de mogelijkheid om in te grijpen door de rvt een aanwijzing te geven, benadrukt hij. Afhankelijk van de verdere concretisering, uitvoering, zelfreflectie, actie en vervolggesprekken zal de minister blijven bezien of dat nodig is, schrijft hij. Zijn voorganger noemde die optie ook al, maar net als Dijkgraaf toen zet Bruins die ongekende stap in het hoger onderwijs voorlopig niet.

De rvt sluit zich in zijn reactie (op intranet) vrijdag aan bij het college van bestuur die de kritiek ‘pijnlijk en teleurstellend’ noemde. Hij zegt de kritiek van de inspectie te ‘betreuren’. In eerdere gesprekken met de minister en in de eerste brief van de minister had de rvt naar eigen zeggen geen gebrek aan vertrouwen opgemerkt.

Niet in op kritiek

In zijn reactie gaat de rvt niet in op de kritiek die de inspectie heeft op de toezichthouder. Zo twijfelt de inspectie aan de onafhankelijkheid van de raad. Wel zegt de rvt: “Kern van de reactie (van de rvt, red) is dat de kritische bevindingen van de inspectie begrepen worden en ook de verantwoordelijkheid wordt gevoeld om de volle verantwoordelijkheid te nemen voor een sociaal veiliger TU Delft.”

Actiegroep Students and Staff for Safety is blij dat de inspectie en de minister kritisch zijn. “Er lijkt nu eindelijk wat te gebeuren. Er komt meer druk op het cvb en de rvt”, zegt een woordvoerder. Volgens de woordvoerder steunt de brief van de inspectie de actiegroep in hun eigen oordeel over het Plan for Change. De reacties van het cvb en de rvt daarop noemt de woordvoerder ‘hetzelfde als altijd, niet geloofwaardig meer’. “Ze moeten echt kritisch naar zichzelf gaan kijken en het plan concreter maken.”

De woordvoerder wijst op de passage in de reactie van het cvb waarin dat zegt er alles aan te zullen doen om het vertrouwen terug te winnen. “Een eerste stap was geweest om te reageren op onze brief.” Die brief ging onlangs met 41 namen eronder naar het cvb. De ondertekenaars riepen de leden van het cvb onder meer op tot zelfreflectie.

Kritisch

Ook de vakbonden zijn al langer kritisch op het handelen van het cvb. Zij vragen zich af of de huidige cvb- en rvt-leiden nog wel ‘de goede personen’ om de problemen op te lossen, zegt Fred Veer (voorzitter lokaal overleg vakbonden op de TU Delft).

‘Hoe kan het dat de daders nog steeds in functie zijn?’

Hij noemt het een ‘heel zware stelling’ dat de inspectie schrijft niet uit te kunnen sluiten dat het handelen van het cvb na de publicatie van het inspectierapport voor extra schade heeft gezorgd (pagina 4 in de brief van de inspectie). Het cvb begrijpt het probleem niet, zegt Veer. “Het is alsof de kapitein tegen de Titanic is gevaren en zegt dat het eten aan boord wel fantastisch was.”

De bonden wijzen er al maanden op dat slachtoffers gehoord en gecompenseerd moeten worden. Ze voelen daarvoor nu steun van de inspectie, zegt Veer. Die stelt vast dat er nog niets is ondernomen om ‘schade te rectificeren’.

Het moet duidelijk worden hoeveel slachtoffers er rondlopen op de TU en waar zij hun recht kunnen halen, vindt Veer. Ook moeten daders in zijn ogen consequenties ondervinden van hun handelen. “Hoe kan het dat zij nog steeds in functie zijn? Er moet iets gebeuren. Waarom zien het cvb en de rvt dat niet?”

• Wil je meer weten over het rapport van de Inspectie van het Onderwijs en alles dat daarmee samenhangt? Bekijk dan Delta’s dossier over dit onderwerp.
Foto © Sam Rentmeester . 20231019  .
Delta Profielfoto

Kim Bakker

Foto © Sam Rentmeester . 20231019  .
Delta Profielfoto

Saskia Bonger