Buiten de campus
Cao universiteiten

Vakbonden: sociale veiligheid struikelblok in cao-onderhandelingen

De vakbonden balen dat de onderhandelingen voor de nieuwe cao voor universiteitsmedewerkers moeizaam verlopen. Vooral over sociale veiligheid zouden de universiteiten nauwelijks willen praten.

Het gebouw ECHO op de campus van de TU Delft. (Foto: Justyna Botor)

Translation in progress

Een klein groepje vakbondsleden protesteerde gisteren in Utrecht tegen het uitblijven van de universitaire cao. Vrijdag 28 juni gaan de onderhandelingen verder, die al in maart zijn gestart. Sociale veiligheid lijkt een struikelblok. FNV-bestuurder Bernard Koekoek spreekt van bestuurlijke onwil.

Niet serieus

Meerdere universiteiten, waaronder de TU Delft, zijn in het nieuws gekomen vanwege ongewenst gedrag, zegt Koekoek. “Inmiddels zijn we vijf onderhandelrondes verder, maar ze snappen nog steeds niet dat ze daar iets mee moeten. Als je het mij vraagt neem je dan je eigen medewerkers niet serieus.”

Wat de vakbonden willen? Koekoek noemt een verbod op een ‘zwijgbeding’. Ook bepleit hij lagere drempels voor medewerkers die problemen melden en versterking van de structuur rondom de ombudsfunctionaris en vertrouwenspersoon.

‘We staan ervoor open’

Wijzen de universiteiten dit af? Nee, zegt woordvoerder Ruben Puylaert van werkgeversvereniging UNL. “We staan ervoor open om er afspraken over te maken. Maar de cao-onderhandelingen lopen nog, dus de uitkomsten zijn uiteraard nog niet duidelijk.”

‘Het is onaanvaardbaar dat medewerkers en studenten met ongewenst gedrag te maken krijgen’

Hij kan niet zeggen op welk punt de bestuurders het oneens zijn met de vakbonden. “Net als de werknemersorganisaties wil UNL de sociale veiligheid op universiteiten verbeteren”, verklaart hij. “Het is onaanvaardbaar dat medewerkers en studenten met ongewenst gedrag te maken krijgen.”

De gesprekken met de vakbonden zijn ‘onderdeel van een breder pakket van maatregelen op het gebied van sociale veiligheid’, zegt Puylaert. De universiteiten werken aan een gezamenlijk plan van aanpak. Verder heeft het ministerie van OCW een programma sociale veiligheid, waarin UNL samen met onder andere vakbonden en studenten een ‘integrale aanpak’ van de sociale veiligheid ontwikkelt.

Tijdelijke contracten

Daarnaast is het volgens de vakbonden moeilijker om je tegen wangedrag uit te spreken als je een tijdelijk contract hebt. Eerder is al afgesproken dat de universiteiten meer mensen in vaste dienst nemen.

Maar de verkiezingen gooien misschien roet in het eten: het komende kabinet wil dit geld wegbezuinigen. Wat het betekent voor de toename van het aantal vaste contracten, is nog niet duidelijk. De universiteiten zijn van plan om de bezuininingsplannen van de overheid aan te vechten, aldus UNL-woordvoerder Puylaert.

HOP, Bas Belleman/Delta, Kim Bakker

Reactie TU Delft

De woordvoerder van de TU Delft sluit zich in een reactie op de uitspraken van de vakbonden aan bij de UNL. Het uitwerken van het veranderplan sociale veiligheid dat de TU half mei heeft ingeleverd bij de Inspectie van het Onderwijs heeft de ‘grootst mogelijke prioriteit’. Daarover zijn gesprekken gaande met onder andere de vakbonden, aldus de woordvoerder. Die ‘gaan over de volle breedte van sociale veiligheid, inclusief de zorgen die daaromtrent leven en de weg voorwaarts die we samen willen afleggen om de daarvoor noodzakelijke cultuurverandering te realiseren’.

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl