Serie: Olympische Spelen

De weg naar Parijs: Tessa Dullemans

In juli zijn de Olympische Spelen in Parijs. Delftse topsporters staan in de startblokken om mee te doen. Hoe ziet hun leven eruit en hoe staan ze ervoor? Deel 6: roeier Tessa Dullemans.

(Foto: Sam Rentmeester)

Dit zijn jouw eerste Spelen, wat verwacht je ervan?

“Vroeger keek ik samen met mijn vader naar de Olympische Spelen op televisie, maar ik had nooit gedacht dat ik er zelf zou staan. Dat is heel cool, ik kijk er erg naar uit.”

Hoe ziet jouw voorbereiding op de Spelen eruit?

“Tot aan Parijs doen we meerdere hoogtestages, trainen we ontzettend veel samen en roeien we wedstrijden zodat we goed kunnen kijken waar we staan. Op dit moment zijn we bijvoorbeeld op hoogtestage in de Oostenrijkse Alpen.”

Hoe schat je jullie medaillekansen in?

“Er zijn kansen, maar de verschillen zijn klein. Tot nu toe hebben we op alle toernooien een medaille gehaald. Iedere wedstrijd staat wat dat betreft op zich, je start bij nul. Ook op de Spelen, waar de omstandigheden toch anders zijn. Het is maar net wie daar het beste mee omgaat.”

‘Vroeger keek ik samen met mijn vader naar de Olympische Spelen op televisie’

Je kwam tijdens je studententijd voor het eerst in aanraking met de sport, wat trok je aan?

“De sfeer! Ik wilde graag bij een vereniging om nieuwe mensen te leren kennen en hield al erg van sporten, roeien was een combinatie van die twee. Toen ik tijdens de OWee bij Laga langsging was ik verkocht.”

Wanneer merkte je dat je talent had?

“Ik was altijd al best sterk en ging vrij makkelijk heel hard op de ergometer. Dus dat viel op, daarna moest ik wel heel hard werken aan mijn techniek. Ik was erg lomp, maar oefening baart kunst.”

Toen je begon met roeien was je niet alleen student, maar werd je ook topsporter. Heb je het studentenleven gemist?

“Niet heel erg, ik heb genoten van het studentenleven in combinatie met roeien en heb bij Laga veel vrienden gemaakt. Ik vind het zelf leuker om te feesten als je iets hebt bereikt, dan dat je het elke week doet.”

Hoe ziet je tijd na Parijs eruit? Zowel qua sport als studie?

“Dat weet ik niet helemaal zeker. Ik zou graag een master willen doen en ik vind het roeien erg leuk. Ik denk nog lang niet aan stoppen.”

Wie: Tessa Dullemans
Geboren: 2 juli 1997
Studie: Civiele techniek, bachelor (afgerond)
Sport: Roeien