Buiten de campus

Zorgen onder studenten over PVV-zege

PVV’s verkiezingsoverwinning raakt sommige studenten en docenten hard. Onderwijsinstellingen kiezen vaak voor voorzichtige bewoordingen.

“Een vierde van de Nederlanders heeft op een partij gestemd die vindt dat moskeeën gesloopt moeten worden en dat de Koran verboden moet zijn”, zegt de Delftse masterstudent Alihan Uzun met enige verbijstering. “Dat soort ideeën wordt nu heel normaal gemaakt.”

Uzun is woordvoerder van de Moslimstudenten Associatie Nederland, de koepel van Islamitische studentenverenigingen in verschillende studentensteden. De verkiezingsuitslag kwam hard binnen, vertelt hij. “Veel moslimstudenten zijn verbaasd. De verkiezingen zouden toch over bestaanszekerheid gaan? En nu komt de bestaanszekerheid van moslims in gevaar.”

Niet alleen moslimstudenten maken zich zorgen. “De PVV wil de excuses voor de slavernij intrekken”, zegt Benita Bocoum, theatermaker en eerstejaars rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. “Ik ben zwart en ik ben queer; de verkiezingsuitslag voelt alsof de grond onder mijn voeten vandaan getrokken wordt.”

Boodschap voor alle partijen

Hoe reageerden universiteiten en hogescholen op de verkiezingsuitslag? De interim-voorzitter van de universiteitenvereniging, Jouke de Vries, schreef een opinieartikel over het gevaar dat de politiek buitenlandse studenten wil weren en gaat bezuinigen op wetenschappelijk onderzoek. Wat het betekent voor studenten hier in Nederland benoemde hij niet.

Voorzitter Maurice Limmen van de Vereniging Hogescholen feliciteerde de winnaars een dag na de verkiezingen, “maar ik heb een boodschap vanuit het hbo voor álle politieke partijen”. Hij sprak vervolgens over praktijkgericht onderzoek, de regio en de economie.

Veel bestuurders van onderwijsinstellingen spraken in algemene bewoordingen. Collegevoorzitter Vinod Subramaniam van de Universiteit Twente sprak zich wel uit. Hij onderstreept in een brief aan studenten en medewerkers: “We staan als universiteit voor een open, diverse en inclusieve gemeenschap, met de blik naar buiten.”

‘Wij koesteren onze veelkleurigheid’

Ook de Vrije Universiteit Amsterdam reageerde met “een hart onder de riem” na de verkiezingsuitslag. “Wij koesteren onze veelkleurigheid. (…) Polariserende politiek zal ons niet uit elkaar drijven.”

De Hogeschool Rotterdam zette na de verkiezingen eveneens een statement op de website. “Iedereen is welkom, iedereen mag zichzelf zijn. Juist al onze verschillen maken de hogeschool zo mooi.” Zoiets schrijft de Haagse Hogeschool ook: “Wij zijn trots op de diversiteit van onze gemeenschap, het is onze kracht.”

Strijdbaar

Niet alleen voor studenten, ook voor sommige docenten en onderzoekers was de uitslag een klap. Rahma Bavelaar geeft les aan de Hogeschool Leiden en heeft acht jaar geleden samen met anderen het Meldpunt Islamofobie opgericht. “Het leeft zeker onder moslimstudenten”, weet ze. “Sommigen denken: misschien is het tijd om te emigreren. Maar studenten zijn ook strijdbaar en zeggen: dit is ook ons land, we moeten ons verzetten tegen racisme.”

‘Er is nauwelijks een open discussie mogelijk’

Voor haar gevoel bevestigt de verkiezingsuitslag dat moslims in de verdrukking zitten. “Veel hogescholen en universiteiten verbieden teach-ins en activisme rond de oorlog in Palestina. Er is op dit gebied een beperkte vrijheid van meningsuiting, er is nauwelijks een open discussie mogelijk over de bezetting en bombardementen waar Nederland steun aan verleent.”

Dat de onderwijsbestuurders bang zijn voor antisemitische leuzen of oproepen tot geweld, vindt ze geen excuus. “Dat een debat knettert, maakt het toch niet onveilig? Dat hoort bij democratie. Het is pas onveilig als je niet mag debatteren.”

Racisme

Bavelaar en Uzun maken zich zorgen over de politieke veranderingen die op stapel staan als de PVV werkelijk aan de macht komt. “We zouden toch afrekenen met het institutioneel racisme?”, zegt Uzun. “We hebben het toeslagenschandaal gehad, de affaire met de fraudejagers van DUO, de afluisterpraktijken bij moskeeën… Nu is de PVV de grootste en komt er waarschijnlijk een schep bovenop.”

We blijven strijdbaar, vervolgt hij. “Pessimistisch, maar strijdbaar. We zijn onderdeel van dit land, we zijn hier geboren en getogen en onze kinderen en kleinkinderen zullen ook hier leven – maar weet je, ik voel niet eens rillingen als ik dit zeg. Het is al zo lang gaande dat mensen lachen om Wilders, dat ze hem ‘Milders’ noemen, dat ze bespreken hoe ‘salonfähig’ hij inmiddels is… En nu hebben de verkiezingen zijn antidemocratische ideeën gelegitimeerd.”

HOP, Bas Belleman

HOP Hoger Onderwijs Persbureau