Wetenschap

Rector reageert op verkiezingsuitslag: ‘Bij TU Delft sluiten we niet uit’

In hun reacties op de verkiezingsuitslag wijzen hoger-onderwijsbestuurders op de kracht van internationalisering en verbinding, zo ook TU-rector Tim van der Hagen.

In Delft werd niet de PVV, maar GroenLinks/PvdA de grootste partij. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Van der Hagen veronderstelt in een bericht op intranet dat vele TU-medewerkers ‘een ongemakkelijk gevoel’ zullen hebben door de verkiezingsuitslag, nu de PVV en NSC beide enorme winsten hebben behaald. Die veronderstelling kan kloppen: in Delft werd niet de PVV de grootste, maar GroenLinks/PvdA. Dat kwam eerder al naar voren uit Delta’s peiling van het stemgedrag van de TU-gemeenschap. Onder medewerkers en studenten wordt overigens veel minder op PVV en NSC gestemd dan in Delft als geheel.

“Een verandering van het politieke klimaat hing al een tijdje in de lucht, zoals ook bleek uit de recente politieke discussie over (het beperken van) internationalisering”, schrijft Van der Hagen. Half november schreef hij in de Volkskrant dat Nederland het zich niet kan veroorloven om de instroom van internationale studenten in technische studies te beperken, iets wat PVV en NSC wel willen.

Goede voorbeeld geven
Van der Hagen zet de ‘steeds meer naar binnen gerichte mentaliteit in delen van de Nederlandse samenleving’ tegenover de manier waarop de TU Delft volgens hem van onderlinge verschillen haar kracht heeft gemaakt.  “Al die verschillende perspectieven, achtergronden en inzichten vergroten namelijk onze denkkracht en daarmee onze kans om een positieve bijdrage te leveren aan onze gezamenlijke missie, het creëren van impact voor een betere samenleving. Daar gaan we onverminderd mee door.”

‘Je bent en blijft hier van harte welkom’

De rector roept de TU-gemeenschap op om ‘het goede voorbeeld’ te blijven geven, ‘nu de verkiezingsuitslag en de aanstaande coalitieonderhandelingen [..] de polarisatie in de Nederlandse samenleving misschien aanwakkeren’. “Bij de TU Delft sluiten we niet uit, maar zoeken we verbinding”, schrijft hij. “Waar je ook vandaan komt en op wie je ook hebt gestemd, je bent en blijft hier van harte welkom.”

Caspar Chorus, decaan van Industrieel Ontwerpen, heeft op LinkedIn een soortgelijke boodschap aan zijn medewerkers en studenten. Hij voegt daar in een bericht aan zijn internationale contacten en toekomstige studenten aan toe dat zijn faculteit zal ‘blijven aantonen hoe onze open en internationale blik ook op lokaal en nationaal niveau tot fenomenale voordelen leidt’.

Henri Werij, decaan van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, schrijft op LinkedIn: “Wij, medewerkers en studenten, staan verenigd, ongeacht het land waar je vandaan komt, je religie, geslacht of voorkeur. We hebben elkaar nodig en samen zullen we de toekomst vormgeven, een betere wereld voor de generaties na ons.”

Niet laten verlammen
Ook buiten de TU reageren hoger onderwijs-bestuurders op de verkiezingsuitslag. Zo schrijft Vinod Subramaniam, rector magnificus van de Universiteit Twente, dat zijn gemeenschap zich ‘niet moet laten verlammen door [het] onzekere politieke perspectief’. Hij signaleert dat sommige politieke partijen ‘verregaande bezuinigingen op de financiering van onderwijs, wetenschap en innovatie’ voorstellen. “Zulke keuzes zijn vanuit maatschappelijk belang lastig te begrijpen.”

‘Omtzigt is een slimme man, dus die zal het echt wel snappen’

Marcel Levi, voorzitter van onderzoeksfinancier NWO, lijkt zich op te maken voor een lobbycampagne: “Als de PVV een coalitie gaat vormen met VVD en NSC, dan moeten we even goed de boodschap overbrengen dat kennis en innovatie heel belangrijk zijn voor het land, de maatschappij en de economie. Want er leven hier en daar wel wat misverstanden.”

Levi zou de politiek bijvoorbeeld het verschil uitleggen tussen arbeidsmigranten en kennismigranten, zegt hij. Over arbeidsmigranten heeft hij, met zijn NWO-pet op, geen mening, maar over kennismigranten wel. “Die zijn voor bedrijven heel belangrijk, dus als je de economie hoog in het vaandel hebt staan, dan moet je daar oog voor hebben.” Ook de universiteiten kunnen volgens hem niet zonder de onderzoekers en docenten uit het buitenland.

Versimpeling van problemen
Levi denkt dat er wel te praten valt. “Omtzigt is een slimme man, dus die zal het echt wel snappen. Een verkiezingscampagne kenmerkt zich vaak door oneliners en versimpeling van de problemen. Het is veel te ingewikkeld als je zegt: die migranten wil ik wel en die niet. Maar ik blijf optimistisch dat de partijen heus wel het belang willen inzien van mensen die hier de kennis en innovatie versterken. De feiten spreken voor zich.”

Over de grote toestroom van buitenlandse studenten en het belang van Engelstalig onderwijs kun je volgens hem best de discussie aangaan. “Buitenlandse studenten moeten gewoon welkom zijn aan de technische universiteiten, anders draait Nederland zichzelf de nek om. Maar ik durf ook wel hardop te zeggen dat ik me afvraag waarom we een Engelstalige studie psychologie aanbieden. Wat hééft Nederland daaraan? Die discussie is best goed. Maar je moet het per sector bekijken: heeft Engelstalig onderwijs hier meerwaarde voor het land, ja of nee? Het gaat niet helpen om in het algemeen te zeggen: ‘Wij willen geen buitenlandse studenten.’”

Diversiteitsbeleid, klimaatonderzoek… het is nog onbekend welke gevolgen de verkiezingen precies zullen hebben, maar volgens Levi is het allemaal een kwestie van rustig uitleggen waarom het van belang is. En er ligt nog lang geen coalitieakkoord. “We weten nog niet wie er aan de macht komt, we weten alleen wie er als eerste gaat proberen om een regering te vormen” , benadrukt Levi. “Laten we dus maar even rustig afwachten.”

Delta, Saskia Bonger/HOP, Bas Belleman