Onwettelijk

Voorkeursbeleid voor vrouwelijke eerstejaars LR mag niet

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek is teruggefloten door de Inspectie van het Onderwijs. Het voorkeursbeleid voor vrouwelijke eerstejaars dat komend collegejaar moest ingaan, mag niet van de wet.

(Foto: Thijs van Reeuwijk)

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (LR) heeft op donderdagmiddag 14 maart alle medewerkers, studenten en aankomende studenten laten weten dat het geplande voorkeursbeleid voor vrouwelijke eerstejaars studenten niet doorgaat. De faculteit was van plan om vanaf komend collegejaar 30 procent vrouwelijke studenten te selecteren. Normaal wordt er gemiddeld 20 procent vrouwen toegelaten. Om wat te doen aan die scheve verhoudingen, besloot de faculteit begin 2024 om een voorkeursbeleid in te voeren.

De onderwijsinspectie heeft LR per mail en telefoon laten weten dat dat niet mag van de Wet op het Hoger Onderwijs, meldt de faculteit. Een woordvoerder van de inspectie bevestigt dat. De inspectie was aangeslagen op de media-aandacht voor het omstreden plan om een vrouwenquotum in te voeren, vertelt hij. “We hebben vervolgens informatie ingewonnen en geconstateerd dat de wet het niet toestaat om groepen voor te trekken of uit te sluiten.”

Maatschappelijke discussie

Volgens de woordvoerder snapt de inspectie wel de behoefte van LR om iets aan de scheve verhoudingen binnen de opleiding te doen. “De vraag is alleen welke maatregelen je mag treffen.” De commotie die ontstond nadat het LR-plan bekend werd, toont volgens hem aan dat er eerst een maatschappelijk discussie moet plaatsvinden over het onderwerp en de wet eventueel moet worden aangepast, voordat een gendervoorkeursbeleid kan worden ingevoerd.

LR laat weten ‘zich volledig [te blijven] inzetten voor een meer inclusieve en diverse leeromgeving voor onze studenten’. “We zullen binnenkort contact opnemen met het ministerie om te bespreken hoe we verder kunnen gaan met maatregelen voor gelijke kansen in het hoger onderwijs”, schrijft een TU-woordvoerder.

Teleurgesteld

Directeur onderwijs van LR Joris Melkert is teleurgesteld dat zijn plan de ijskast in moet. “We denken er al jaren over na hoe het aantal vrouwen omhoog kan.” TU-juristen hadden vastgesteld dat het voorkeursbeleid zou mogen, vertelde Melkert in januari in de Volkskrant. Nu zegt hij dat de juridische afdeling ‘nog wel mogelijkheden ziet’ om toch iets te doen. Dat zou dan gezocht moeten worden in regelingen voor experimenten.

Voor de studenten die zich hebben ingeschreven voor studiejaar 2024-2025 zal dat geen gevolgen meer hebben. Zij krijgen te maken met de selectieregels die tot nu toe golden.

Melkert heeft zijn hoop intussen gevestigd op een nieuw kabinet. Hij haalt een brief aan van demissionair minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf. Die schreef in februari 2024 aan de Tweede Kamer: “Of we voorkeursbeleid in selectieprocedures in de toekomst willen toestaan en in welke vorm eventueel, is aan een nieuw kabinet.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl