Diversiteit

LR voert voorkeursbeleid in voor vrouwelijke eerstejaars

De faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek voert komend studiejaar een voorkeursbeleid in voor vrouwelijke studenten. 30 procent van de plekken wordt voor hen.

(Foto: Justyna Botor)

Het percentage vrouwelijke studenten bij de bacheloropleiding van Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek groeit al enkele jaren niet meer, legt directeur onderwijs Joris Melkert de keuze uit. “We hangen zo rond de 20 procent en dat is wat ons betreft niet genoeg.”

De faculteit besloot daarom na ‘lang wikken en wegen’ om een voorkeursbeleid in te voeren. Over de invulling en de uitvoering hiervan is meermaals met studenten, medewerkers en juristen gesproken, aldus Melkert.

Het beleid ziet er als volgt uit:

• Voor komend studiejaar meldden zich al ruim 2900 potentiële studenten aan voor 440 plekken. Zo’n 700 van hen zijn vrouw.
  • Na een selectieprocedure blijven er ongeveer 1.000 studenten over die geschikt worden geacht.
  • Toewijzing van de 440 beschikbare plekken gaat vervolgens met een ranking.
  • In die procedure wordt nu 30 procent van de plekken voor vrouwen gereserveerd: mits geschikt, krijgen zij bij gelijke geschiktheid voorrang.

De overheid probeert volgens Melkert al lange tijd om het aantal vrouwen in de techniek te vergroten, terwijl het aantal vrouwelijke topbestuurders in het bedrijfsleven achterblijft op het landelijke streefpercentage van 30 procent. “We moeten aan de onderkant iets veranderen als we willen dat er capabele vrouwelijke ingenieurs in de top meedoen.”

Zijn faculteit verkeert volgens hem ‘in een vrij unieke situatie’: de belangstelling voor de bachelor is overweldigend en neemt alleen maar toe. “Wij kunnen ons wat dat betreft de luxe permitteren om een voorkeursbeleid in te voeren.”

Vooralsnog gaat het om een pilot op alleen de faculteit LR in academisch jaar 2024/2025. “Ik hoop dat deze maatregel snel niet meer nodig is, al blijft voldoende diversiteit een harde noot om te kraken”, zegt Melkert.

Bedroevend

In een eerder interview met Delta noemde decaan Henri Werij het percentage vrouwelijke eerstejaars ‘bedroevend’. Hoewel hij zei niet te mogen selecteren op gender zou hij het liefste een numerus fixus voor vrouwen en mannen instellen. Het voorkeursbeleid, een vorm van positieve discriminatie, voldoet aan deze wens.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl