Opinie

Verenigingsleven als voedingsbodem

.chap Academische vorming (5)De techniekstudent is idealiter een ‘allrounder’. Een ingenieur moet over een gedegen kennis van zijn vakgebied beschikken, maar moet daarnaast kunnen samenwerken met mensen met een totaal andere achtergrond (zoals economie, rechten en politicologie).

Om deze samenwerking te kunnen bewerkstelligen is er naast een gezonde dosis sociale vaardigheden een globale kennis nodig van deze andere vakgebieden.

Deze twee facetten zien wij als de voorwaarden om academisch gevormd te zijn. Er zijn verschillende manieren om deze vorming te bereiken: een breder vakkenpakket, actief deelnemen aan en het organiseren van activiteiten op de TU. Daarnaast zien wij een studentenvereniging als uitstekende voedingsbodem voor academische vorming.

Wij zullen dieper ingaan op deze laatste mogelijkheid. Een studentenvereniging is in eerste instantie een bron van gezelligheid en vermaak. Daarnaast vindt op een vereniging de ontwikkeling van een student plaats. Deze vorming speelt zich af binnen de structuur van de vereniging. Eerst zullen we ingaan op het sociale aspect en daarna op de kennis van andere vakgebieden.

De vereniging kan gezien worden als een appelboom. Haar stevige wortels zijn de ankers in de geschiedenis en maatschappij, elk jaar groeit de kruin een beetje verder. Keer op keer bloeit deze appelboom met nieuwe activiteiten die al dan niet ontwikkelen tot een gezonde appel. Leden ontwikkelen een kritische blik door te proeven van zoveel mogelijk appels. Hun sociale vaardigheid wordt hierdoor ook gesterkt: meedoen aan een activiteit leert iemand omgaan met nieuwe mensen en activiteiten.

Deze confrontatie, soms een zure appel, is precies waar het om draait: niet bang zijn voor het onbekende en dat met een open blik tegemoet gaan. Door nieuwe appels uit te proberen verkent de plukker nieuwe terreinen buiten zijn of haar vakgebied. Dit kan in de vorm zijn van lezingen, symposia of excursies van niet techniekgerelateerde onderwerpen.

De appels zijn verbonden met de stam door takken en twijgen. Deze symboliseren de opbouw van de betreffende vereniging waarin leden zelf activiteiten organiseren. Spelenderwijs leren studenten wat er allemaal bij komt kijken voordat de appel geplukt kan worden. Sommige twijgen moeten gebogen worden voordat zij hun doel bereiken waarbij creatief en inventief te werk moet worden gegaan. Hiernaast loop je tegen praktische zaken aan als bijvoorbeeld vergadertechnieken, brieven schrijven, beleid ontwikkelen en uitvoeren. Bovendien leert de Delftenaar zo iets op het gebied van financiën en rechten.

Door dit brede scala aan activiteiten en ontplooiingsmogelijkheden bieden studentenverenigingen een wezenlijke bijdrage aan de academische vorming van TU-studenten. Wij vertrouwen erop dat dit samenspel met de TU in de toekomst behouden blijft zodat de Delftenaar zijn brede academische vorming behoudt – en op zijn bruine schoenen blijft lopen!

Beryl van Andel en Joris Drabbe

Senaat Delftsch Studenten Corps

Dit is de vijfde in een reeks bijdragen over de noodzaak van academische vorming, opgezet door de Vereniging Studie- en Studentenbelangen Delft.

.chap Academische vorming (5)

De techniekstudent is idealiter een ‘allrounder’. Een ingenieur moet over een gedegen kennis van zijn vakgebied beschikken, maar moet daarnaast kunnen samenwerken met mensen met een totaal andere achtergrond (zoals economie, rechten en politicologie). Om deze samenwerking te kunnen bewerkstelligen is er naast een gezonde dosis sociale vaardigheden een globale kennis nodig van deze andere vakgebieden.

Deze twee facetten zien wij als de voorwaarden om academisch gevormd te zijn. Er zijn verschillende manieren om deze vorming te bereiken: een breder vakkenpakket, actief deelnemen aan en het organiseren van activiteiten op de TU. Daarnaast zien wij een studentenvereniging als uitstekende voedingsbodem voor academische vorming.

Wij zullen dieper ingaan op deze laatste mogelijkheid. Een studentenvereniging is in eerste instantie een bron van gezelligheid en vermaak. Daarnaast vindt op een vereniging de ontwikkeling van een student plaats. Deze vorming speelt zich af binnen de structuur van de vereniging. Eerst zullen we ingaan op het sociale aspect en daarna op de kennis van andere vakgebieden.

De vereniging kan gezien worden als een appelboom. Haar stevige wortels zijn de ankers in de geschiedenis en maatschappij, elk jaar groeit de kruin een beetje verder. Keer op keer bloeit deze appelboom met nieuwe activiteiten die al dan niet ontwikkelen tot een gezonde appel. Leden ontwikkelen een kritische blik door te proeven van zoveel mogelijk appels. Hun sociale vaardigheid wordt hierdoor ook gesterkt: meedoen aan een activiteit leert iemand omgaan met nieuwe mensen en activiteiten.

Deze confrontatie, soms een zure appel, is precies waar het om draait: niet bang zijn voor het onbekende en dat met een open blik tegemoet gaan. Door nieuwe appels uit te proberen verkent de plukker nieuwe terreinen buiten zijn of haar vakgebied. Dit kan in de vorm zijn van lezingen, symposia of excursies van niet techniekgerelateerde onderwerpen.

De appels zijn verbonden met de stam door takken en twijgen. Deze symboliseren de opbouw van de betreffende vereniging waarin leden zelf activiteiten organiseren. Spelenderwijs leren studenten wat er allemaal bij komt kijken voordat de appel geplukt kan worden. Sommige twijgen moeten gebogen worden voordat zij hun doel bereiken waarbij creatief en inventief te werk moet worden gegaan. Hiernaast loop je tegen praktische zaken aan als bijvoorbeeld vergadertechnieken, brieven schrijven, beleid ontwikkelen en uitvoeren. Bovendien leert de Delftenaar zo iets op het gebied van financiën en rechten.

Door dit brede scala aan activiteiten en ontplooiingsmogelijkheden bieden studentenverenigingen een wezenlijke bijdrage aan de academische vorming van TU-studenten. Wij vertrouwen erop dat dit samenspel met de TU in de toekomst behouden blijft zodat de Delftenaar zijn brede academische vorming behoudt – en op zijn bruine schoenen blijft lopen!

Beryl van Andel en Joris Drabbe

Senaat Delftsch Studenten Corps

Dit is de vijfde in een reeks bijdragen over de noodzaak van academische vorming, opgezet door de Vereniging Studie- en Studentenbelangen Delft.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.