Openbare KunstDelft is vanaf vanmiddag kwart voor vijf een kunstwerk rijker. En wat voor een kunstwerk: een wand van veertien meter lang met in het midden een grote foto van negen meter breed en ruim twee meter hoog.
Welke Delftenaren zijn de gelukkigen? De bewoners van het nieuwe wijkje rond het Delftzichtplein.
Een hommage aan Johannes Vermeer, zo is de creatie van kunstenaar Thomas Elshuis bedoeld. Het ding staat namelijk precies op de plek van waar Vermeer zijn beroemde ‘Gezicht op Delft’ schilderde. De artistieke relatie met het werk van Vermeer? Veel licht en kleur, volgens het persbericht van de gemeente Delft. Op de immense foto staan namelijk waterdruppels tegen een zanderige achtergrond. Een kleurenspectrum is het gevolg.
,,Ik ben tegen openbare kunst in het algemeen”, meldde columnist Martin Bril onlangs in de zondagmiddag-cultuurshow van Hanneke Groenteman. Cultuurwethoudster en civielstudente Astrid Janssen is dat niet. Zij betaalde de transparante muur en zal deze ook onthullen.
Foto Instituut
Bij het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam drinken ze nog steeds champagne. Er komt geen hond in de fototempel aan de Witte de Withstraat, maar toch heeft het instituut de slag met het drukbezochte Amsterdamse Filmmuseum gewonnen. Wanneer de twee instellingen over enige jaren fuseren tot het Centrum voor de Beeldcultuur, wordt Rotterdam de nieuwe vestigingsplaats, zo besloot staatssecretaris Van der Ploeg onlangs.
Hopelijk heeft alle media-aandacht de interesse van de Rotterdammer voor het Foto Instituut vergroot, zodat de twee nieuwe tentoonstellingen meer mensen trekken dan de vorige. Vanaf zondag gaan zowel een tentoonstelling van de Ierse fotografe Hannah Starkley van start als een fotoreportage over aidspatiënten van Steve Hart. Zijn A Bronx Family Album volgt het leven van vader Ralph, moeder Sensa en hun vier kinderen. De beide ouders zijn besmet met het aidsvirus, en gaan langzaam achteruit. De ziekte aids mag dan sinds de Volkskrant van afgelopen zaterdag niet meer bestaan, de patiënten sterven evengoed.
Het werk van de jonge Starkley (27) is minder deprimerend. Zij volgde met haar camera het nachtleven in Londen. ‘Een romantische sfeer van nachtelijke zwerftochten’, meldt het Fotoinstituut.
Speakers
Het is weer zover: vrijdag om 21.00 uur mogen Delftse band zich voor de vierde maal presenteren in danscafé Speakers. Als eerste vertoont de groep Meringue zijn kunsten. Experimentele heren die pas een nieuwe cd uitgebracht onder de naam Es geht los. Volgt Incense, een groep welks muziek zelfs de eigen bandleden niet weten te omschrijven. Eén ingrediënt kunnen ze wel noemen: ‘een flinke scheut noise’. Als laatste betreedt de groep Albuquerque het concertpodium. Muzikale voorkeur: Neil Young. Entreekosten vrijdag: fl. 8,50.
Delft is vanaf vanmiddag kwart voor vijf een kunstwerk rijker. En wat voor een kunstwerk: een wand van veertien meter lang met in het midden een grote foto van negen meter breed en ruim twee meter hoog. Welke Delftenaren zijn de gelukkigen? De bewoners van het nieuwe wijkje rond het Delftzichtplein.
Een hommage aan Johannes Vermeer, zo is de creatie van kunstenaar Thomas Elshuis bedoeld. Het ding staat namelijk precies op de plek van waar Vermeer zijn beroemde ‘Gezicht op Delft’ schilderde. De artistieke relatie met het werk van Vermeer? Veel licht en kleur, volgens het persbericht van de gemeente Delft. Op de immense foto staan namelijk waterdruppels tegen een zanderige achtergrond. Een kleurenspectrum is het gevolg.
,,Ik ben tegen openbare kunst in het algemeen”, meldde columnist Martin Bril onlangs in de zondagmiddag-cultuurshow van Hanneke Groenteman. Cultuurwethoudster en civielstudente Astrid Janssen is dat niet. Zij betaalde de transparante muur en zal deze ook onthullen.
Foto Instituut
Bij het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam drinken ze nog steeds champagne. Er komt geen hond in de fototempel aan de Witte de Withstraat, maar toch heeft het instituut de slag met het drukbezochte Amsterdamse Filmmuseum gewonnen. Wanneer de twee instellingen over enige jaren fuseren tot het Centrum voor de Beeldcultuur, wordt Rotterdam de nieuwe vestigingsplaats, zo besloot staatssecretaris Van der Ploeg onlangs.
Hopelijk heeft alle media-aandacht de interesse van de Rotterdammer voor het Foto Instituut vergroot, zodat de twee nieuwe tentoonstellingen meer mensen trekken dan de vorige. Vanaf zondag gaan zowel een tentoonstelling van de Ierse fotografe Hannah Starkley van start als een fotoreportage over aidspatiënten van Steve Hart. Zijn A Bronx Family Album volgt het leven van vader Ralph, moeder Sensa en hun vier kinderen. De beide ouders zijn besmet met het aidsvirus, en gaan langzaam achteruit. De ziekte aids mag dan sinds de Volkskrant van afgelopen zaterdag niet meer bestaan, de patiënten sterven evengoed.
Het werk van de jonge Starkley (27) is minder deprimerend. Zij volgde met haar camera het nachtleven in Londen. ‘Een romantische sfeer van nachtelijke zwerftochten’, meldt het Fotoinstituut.
Speakers
Het is weer zover: vrijdag om 21.00 uur mogen Delftse band zich voor de vierde maal presenteren in danscafé Speakers. Als eerste vertoont de groep Meringue zijn kunsten. Experimentele heren die pas een nieuwe cd uitgebracht onder de naam Es geht los. Volgt Incense, een groep welks muziek zelfs de eigen bandleden niet weten te omschrijven. Eén ingrediënt kunnen ze wel noemen: ‘een flinke scheut noise’. Als laatste betreedt de groep Albuquerque het concertpodium. Muzikale voorkeur: Neil Young. Entreekosten vrijdag: fl. 8,50.
Comments are closed.