TU Delft stopt geld in bedrijven, TU/e niet

Waar de TU Delft miljoenen investeert in bedrijven als HollandPTC en daarbij financiële risico’s niet uit de weg gaat, stopt de TU Eindhoven geen geld in bedrijven. Dat bericht Cursor, de onafhankelijke nieuwswebsite van de TU/e.

De hal van een gebouw met lopende mensen op de achtergrond en een groot, rood logo van TU/e op de voorgrond
(Foto: Thijs van Reeuwijk)

NRC meldde onlangs dat HollandPTC, de protonenkliniek op de TU Delft campus, al vanaf het begin in 2018 in financieel zwaar weer verkeert. Dat komt mede doordat het aantal patiënten achterblijft bij de verwachting. De TU Delft houdt de kliniek met geldinjecties overeind en zou er samen met de academische centra van Rotterdam en Leiden voor opdraaien, mocht de kliniek failliet gaan.

Aandelen

In een reactie op het NRC-artikel legde het rector magnificus en collegevoorzitter Tim van der Hagen uit waarom het toch blijft investeren in HollandPTC. Het zou staan voor iets groters: “De manier waarop een moderne universiteit in de wereld moet staan. Niet alleen uitvindingen doen in stoffige laboratoria, maar innovaties ‘naar de maatschappij brengen; zorgen dat ze ook een functie krijgen buiten de academische wereld.”

De TU/e, na de TU Delft de tweede technische universiteit van Nederland, houdt er een andere visie op na. “We investeren geen TU/e-geld in participaties of andere bedrijven”, zegt een woordvoerder. Toch is de universiteit aandeelhouder in tientallen spin-offs, start-ups en andere bedrijven. Hoe dat kan? De TU/e investeert in de vorm van kennis, tekende Cursor op. De aandelen die ze daarvoor terugkrijgt, doet ze van de hand ‘wanneer we vertrouwen hebben dat het bedrijf goed zelfstandig staat’.