Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

TU Delft gezakt in QS-ranking

Nederlandse universiteiten doen het iets minder goed in de jaarlijkse ranglijst van onderzoeksbureau QS. De TU Delft is vier plaatsen gezakt ten opzichte van vorig jaar.

(Foto: Joshua Golde via Unsplash).

Translation in progress


Alle dertien gerangschikte Nederlandse universiteiten hebben wat moeten inleveren op de ranglijst. Ze staan wel allemaal nog in de top 400 en dat betekent volgens het onderzoeksbureau dat “Nederland één van de sterkste ecosystemen voor hoger onderwijs in Europa heeft”.


De Universiteit van Amsterdam haalt wederom de hoogste score. Net als vorig jaar is de TU Delft de op een na hoogst genoteerde Nederlandse universiteit. De universiteit staat nu op plaats 61, vier plaatsen lager dan vorig jaar.


Nieuw record

Het Massachusetts Institute of Technology (MIT)bemachtigt voor de elfde keer op rij de eerste plek en vestigt daarmee een nieuw record. De nieuwe nummer twee is dit jaar de Universiteit van Cambridge.


De ranking wordt bepaald aan de hand van zes indicatoren, waaronder de reputatie van universiteiten onder geënquêteerde academici en werkgevers. De impact van onderzoek wordt gemeten aan de hand van citaties per faculteit.


Dit jaar keek QS voor het eerst naar de succes van studenten op de arbeidsmarkt en ook de internationale onderzoekssamenwerking van universiteiten werd onder de loep genomen.


Hoogste reputatie

De Universiteit van Amsterdam heeft volgens de ranking de “hoogste academische reputatie” van het land, maar zakte dit jaar wel van plaats 55 naar 58. De UvA scoort goed op het gebied van onderzoek, gemeten aan de hand van de citations per faculty. De Amsterdamse universiteit heeft op citations per faculty een score van 97.3 van de honderd. Ter vergelijking: De TU Delft behaalde een score van 84.4.


Bij alle indicatoren van de QS-ranglijst doet Nederland het iets minder goed. Als het om de reputatie bij werkgevers gaat, leveren de universiteiten opvallend veel in: daar dalen ze gemiddeld met 77 posities.


Internationalisering

Er waren ook opstekers. Nederland werkt “intensief samen” op het gebied van internationaal onderzoek: 62 procent van de “wetenschappelijke output” van de afgelopen vijf jaar is geproduceerd met internationale partners. En het Britse onderzoeksbureau ziet ook dat de Nederlandse universiteiten erg aantrekkelijk zijn voor buitenlandse studenten.


De QS-ranglijst is niet onomstreden. Critici vinden internationalisering juist geen pluspunt voor een universiteit. Ook weegt de reputatie van instellingen volgens velen te zwaar mee.


HOP, Josefine van Enk/ Delta

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl

Comments are closed.