Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap
Maritieme innovatie

Steeds meer vrachtschepen zetten wind bij

Je ziet ze steeds vaker: grote zeeschepen met korte dikke masten. Deze roteren om hun as en wekken zo een voortstuwende kracht op. En dat bespaart brandstof en verlaagt de CO2-uitstoot. In Delft loopt hier een onderzoek naar.

Cementschip Cemcommander maakt gebruik van een rotorzeil. (Foto: Norsepower)

Zo’n 80 procent van de internationale handel gaat per schip. Die schepen zijn momenteel gemiddeld 22 jaar oud, draaien voor 98,8 procent op fossiele brandstof en zijn verantwoordelijk voor 3 procent van de door mensen veroorzaakte CO2-emissies. Dat kan duurzamer.

Véél duurzamer, zegt de internationale maritieme organisatie IMO, namelijk: 30 procent minder uitstoot (dan in 2008) in 2030, driekwart minder in 2040 en emissievrij in 2050.

Manieren om de uitstoot te verminderen zijn onder meer langzamer varen, synthetische brandstof (Efuels) uit groene elektriciteit of windvoortstuwing. Efuels zijn niet de ultieme oplossing, volgens dr.ir. Albert Rijkens (faculteit Mechanical Engineering). De productie van Efuels voor de scheepvaart zou 60 procent van alle duurzame elektriciteit vergen. Hetzelfde geldt voor wegtransport en de luchtvaart.

Windvoortstuwing in een of andere vorm reduceert het brandstofverbruik, en kan dus een oplossing bieden aan het verwachte tekort aan hernieuwbare brandstoffen wanneer de productie nog achterblijft bij de vraag, het zogenaamde ‘implementatiegat’.

Op de TU Delft loopt sinds anderhalf jaar een onderzoeksprogramma naar windvoortstuwing bij grote zeeschepen, ook bekend als Wind Assisted Ship Propulsion of WASP. Het was een initiatief, en een gift, van de in 2023 overleden Delftse scheepsbouwkundige Lex Keuning. Vorige week ontmoetten zo’n vijftig onderzoekers, mensen uit het bedrijfsleven en beleidsmakers elkaar in sport- en cultuurcentrum X voor de eerste gemeenschappelijke bijeenkomst. “Het blijkt dat er behoefte is om onszelf meer te organiseren binnen de maritieme sector”, zegt Rijkens.

 

WASP-2
Ook vrachtschip Koryu is uitgerust met een rotorzeil. (Foto: Norsepower)
Meer schepen op windaandrijving

Met een gemiddelde leeftijd van ruim 20 jaar voor zeeschepen moeten reders nu al voorsorteren op emissiearme schepen. En dat gebeurt ook, ziet Louis Stolper, innovatiemanager bij de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR). Hij verwijst naar de schepenlijst van de International WindShip Association. Daar is te zien dat er in de eerste negen maanden van 2024 vijftien schepen met windaandrijving bij zijn gekomen. Dat staat gelijk aan 50 procent erbij in minder dan een jaar tijd. Daarnaast zijn er volgens een artikel op Offshore Energy 80 ‘wind ships’ in bestelling, en voor de komende jaren nog enkele tientallen.

Delfts onderzoek loopt voorop

Het Delftse onderzoeksprogramma WASP loopt daar met elf promovendi op vooruit. Met onderzoek naar aerodynamica van de zeilen (tot nu toe vooral Flettners-rotors), de hydrodynamica van de romp met vinnen en kielen en het scheepsontwerp met metingen op ware schaal onder realistische omstandigheden. Het onderzoek is verdeeld over de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en Mechanical Engineering.

De International Windship Association (IWA) gaat uit van 5-20 procent brandstofbesparing door windvoortstuwing op bestaande schepen. Rijkens hoopt door optimalisatie tot zo’n 40 – 50 procent brandstofbesparing te komen –  een doelstelling die in lijn is met de IWA.

Om de onderzoeksresultaten uit de laboratoria sneller in de praktijk te brengen wil Rijkens beleidsmakers en bedrijfsleven nauw bij het onderzoek betrekken. Daarvoor is eind vorig jaar 2024 het programma Winds4Change in het leven geroepen als onderdeel van het Convergence programma Resilient Delta.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.