Opinie

Stoplichten (2)

De Delftse student maakt zich wel eens schuldig aan gevaarlijk of asociaal fietsgedrag, dat valt niet te ontkennen. Maar toch heeft de heer T.F. de Graaf in Delta 28 de verkeerssituatie in de TU wijk (zoals de toestanden rondom de witte streep voor de lichtkruisingen) niet helemaal begrepen.

br />
De fietsende Delftse student is namelijk inmiddels zo goed bekend met de frequentie van de stoplichten, dat hij heel goed weet wanneer het licht bijna op groen springt. Daarbij komt dat de gemiddelde studentenfiets zo belabberd en moeilijk optrekt, dat het vanuit energiebesparing gezien, zaak is zo weinig mogelijk stil te staan.

Echter, de kern van het verhaal van het voorbij de witte streep tot stilstand komen (en dus uit het zicht van de stoplichten) ligt elders. Zo maakt de student, terwijl hij op een mogelijkheid tot oversteken wacht, ruimte vrij voor de mensen, die wel braaf achter de streep willen wachten. Dat vind ik nou juist een teken van sociaal verkeersgedrag.

Student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek

Student luchtvaart- en ruimtevaarttechniek