Ingezonden brief

‘Goed dat de universiteiten achter de academische vrijheid staan’

Student Ido Ninburg vindt het goed dat Nederlandse universiteiten de banden met academische instellingen in Israël niet willen verbreken. Er is echter iets belangrijks dat ontbreekt in het statement van de universiteiten, schrijft hij in deze brief.

Op 7 juni kwamen de 15 Nederlandse universiteiten naar buiten met een statement dat zij de academische banden met academische instellingen in Israël niet zullen verbreken. Het is goed dat de universiteiten achter de academische vrijheid blijven staan.

Een belangrijk aspect dat namelijk vaak over het hoofd wordt gezien, zijn de verschillende projecten waarbij Israëlische en Palestijnse academici en studenten met elkaar samenwerken. Deze projecten bevorderen niet alleen wetenschappelijke vooruitgang, maar dragen ook bij aan de emancipatie van de Palestijnse gemeenschap. Wie de Palestijnen steunt, zou deze projecten moeten aanmoedigen – niet oproepen tot een boycot.

Academische banden zijn van onschatbare waarde op diverse gebieden. Nederlandse universiteiten werken nauw samen aan de ontwikkeling van kankeronderzoek, waarmee de wereld wordt verbeterd. Israëlische instituten zijn toonaangevend op dit gebied. Onze Nederlandse kankeronderzoekers kunnen profiteren van de expertise en ervaring van de ‘startup nation’ leidende rol speelt in kankeronderzoek.

We moeten niet vergeten hoe essentieel academische vrijheid is

We moeten niet vergeten hoe essentieel academische vrijheid is. Deze vrijheid stelt onderzoekers in staat om zonder angst voor repercussies te verkennen, te onderzoeken en te innoveren. Het is de kern van wat de wetenschap vooruit drijft en een fundamenteel recht dat beschermd moet worden. De Nederlandse universiteiten schrijven dan ook terecht dat juist in de huidige situatie de academische vrijheid van individuele wetenschappers én van instellingen van het grootste belang is.

Door vast te houden aan deze principes, blijven de universiteiten niet alleen trouw aan hun kernwaarden, maar dragen ze ook bij aan een meer rechtvaardige, innovatieve en vooruitstrevende wereld.

Maar er ontbreekt wel iets in het statement van de universiteiten. Het is belangrijk dat de veiligheid van Joodse en Israëlische studenten en academici wordt gewaarborgd. Het is cruciaal dat de academische vrijheid gepaard gaat met een veilige leer- en werkomgeving voor iedereen, ongeacht achtergrond. Universiteiten moeten duidelijke en effectieve maatregelen treffen om antisemitisme en intimidatie tegen te gaan.

Emoties kunnen hoog oplopen, en kunnen ook begrijpelijk zijn wanneer we de verschrikkelijke beelden van de oorlog en het vele leed zien. Demonstreren is daarbij een grondrecht, maar het is ontoelaatbaar dat een deel van de academische gemeenschap wordt geïntimideerd.

Ido Ninburg is student bouwkunde.

Schrijver Opinie

opinie.delta@tudelft.nl