Sport

Met een score van 14-7 overklasten de TU-studenten De Vliet uit Voorburg. En dat terwijl de Delftse formatie volgens aanvoerder Sander van Pelt nog niet eens op oorlogssterkte was. ,,Dit team bestaat eigenlijk uit een mengsel van ons oude eerste en tweede team”, verklaarde hij. ,,Nog niet iedereen heeft zijn ideale positie gevonden.”

Vorig seizoen ontstond er een leegloop in de hoofdmacht van DSZ Wave. Vooral geroutineerde spelers die inmiddels afgestudeerd waren, vertrokken. De clubleiding vreesde een jaar vol nederlagen, beraadde zich, en kwam uiteindelijk met de oplossing: vrijwillige degradatie. ,,En nu zul je natuurlijk zien dat we straks gewoon kampioen worden”, aldus Van Pelt, die ook een bestuursfunctie bekleedt.

De zestien beste roeiers van de TU pakten dit weekeinde in ieder geval wel een hoofdprijs. Op de door Proteus Eretes georganiseerde Pinewood Delft Regatta bleven ze universiteits-achten uit heel Nederland de baas.

De Delftse dames acht eindigde weliswaar als derde op het evenement dat op de Schie werd gehouden, maar een oppermachtige race van hun mannelijke collega%s compenseerde die prestatie. In het gedeelde eindklassement behaalde de TU-Delft een voorsprong van maar liefst vijftien seconden op de nummer 2, de Universiteit van Utrecht.

Jeroen de Zwart van de Delftse heren acht: ,,Eigenlijk wonnen wij onze wedstrijd zo makkelijk dat het moeilijk was om op het einde nog alles te geven. Het is namelijk geen lekker gevoel om voluit te roeien, zoiets doet behoorlijk veel pijn. Maar door het enthousiaste publiek op de kant hebben we toch het maximale uit onze race gehaald. Vandaar dat de voorsprong in het eindklassement ook zo groot is.”

Traditioneel ontvingen de roeiers van de winnende universiteit een wisseltrofee, de Delft Cup. ,,Die werd meteen vol geschonken met bier”, vertelt De Zwart. ,,Eigenlijk weet ik niet waar die beker nu is. Ik bedenk me net dat we hem nu drie keer achtereen gewonnen hebben, volgens mij mogen we hem dus houden.”

De dames van rugbyclub SRC Thor durven ook weer openlijk over bekers en trofeeën te speculeren. Vorig jaar liep de ploeg voor het eerst in tien jaar de Nederlandse titel mis, zondag won het team de tweede wedstrijd van dit seizoen. In Eindhoven eindigde The Elephants % Thor in 0-17. ,,We durven weer te hopen op het kampioenschap”, aldus speelster Louise de Jong.

Het eerste team van DSR-C, de rugbyvereniging van het Delfts Studenten Corps, stelde de eerste overwinning in de Ereklasse veilig. De formatie zegevierde in de uitwedstrijd tegen RC Hilversum met 32-20.

Degraderen heeft ook voordelen, daar zijn de waterpoloërs van DSZ Wave zich maar al te goed van bewust. Vorig jaar deed het eerste team van de vereniging op eigen verzoek een stapje terug naar de tweede districtklasse. Het resultaat: een klinkende overwinning op de eerste speeldag van de nieuwe competitie.