Petitie aangeboden aan TU-bestuur

De zogenoemde Students and Staff for safety hebben hun petitie op donderdagmiddag 14 maart per e-mail aangeboden aan het college van bestuur (cvb) en de raad van toezicht (rvt) van de TU Delft. Ze hebben daar sinds 5 maart meer dan duizend handtekeningen onder verzameld.

In de petitie roepen de anonieme initiatiefnemers het TU-bestuur op om de Inspectie van het Onderwijs niet voor de rechter te dagen. In plaats daarvan zou volgens hen alle aandacht moeten gaan naar het verbeteren van de sociale veiligheid op de TU Delft, zoals de inspectie en de demissionair minister verlangen.

Andere koers

Volgens de opstellers van de petitie is deze getekend door ongeveer 70 procent huidige TU-medewerkers, 5 procent oud-medewerkers, 10 procent studenten en 15 procent mensen van wie hun relatie met de TU niet te achterhalen is. In de mail benadrukken ze dat veel meer mensen het initiatief steunen, maar om privacy-redenen of uit angst voor mogelijke consequenties niet hebben getekend. “Dit signaal kan niet worden genegeerd. Een andere koers is nodig”, besluiten ze.

Een TU-woordvoerder geeft deze reactie op de petitie: “Cvb en rvt staan altijd open voor reacties van studenten of medewerkers. Dit betreft nadrukkelijk ook reacties van medewerkers en studenten die het eens zijn met het inspectierapport. Alle meningen zijn welkom.”