Felle kritiek

Vakbonden TU Delft: ‘Stap niet naar de rechter’

De vier vakbonden die zijn verbonden aan de TU Delft willen niet dat het college van bestuur (cvb) de Inspectie van het Onderwijs voor de rechter daagt. In een statement aan haar leden schrijven de bonden dat veel TU-medewerkers de visie van het cvb niet steunen.

(Foto: Saskia Bonger)

Translation in progress

Dat concluderen de vakbonden FNV, AOb, CNV en FBZ read-more-closed deels uit een petitie die op het moment van publiceren van dit artikel 604 keer was ondertekend. In die petitie vragen TU-medewerkers en -studenten het universiteitsbestuur ook om niet naar de rechter te stappen.

Het cvb en de raad van toezicht (rvt) maakten op vrijdag 1 maart zelf bekend dat de inspectie hen wanbeheer verwijt, omdat zij de zorg voor medewerkers niet goed zouden hebben geborgd. Voordat de medewerkers het rapport konden lezen, maakten cvb en rvt hen al duidelijk dat zij de onderzoeksmethode en de conclusies van de inspectie verwerpen en dat ze daarom ‘voornemens’ zijn om een civiele rechtszaak aan te spannen.

• Delta is op zoek naar (voormalig) TU-medewerkers die hun ervaringen willen delen. Dit kan eventueel anoniem. Mail naar tudelta@protonmail.com.

Die handelswijze wekt wrevel bij medewerkers, maken de bonden op uit de vele personeelsbijeenkomsten die maandag 4 maart zijn gehouden. Daar zouden veel TU’ers juist hebben laten weten zich te herkennen in het oordeel van de onderwijsinspectie.

Kristalhelder rapport

De bonden schrijven in hun officiële reactie dat het cvb en de rvt geen geld moeten steken in een rechtszaak, bovenop de bedragen die al zijn uitgegeven om te reageren op het inspectierapport. “Er is al te veel geld gegaan naar dit soort onzin”, zegt voorzitter van de vakbonden Fred Veer. “Steek dat in goede onderwijsprojecten en sociale veiligheid in plaats van in rapporten en advocaten.”

‘Het cvb kruipt in de slachtofferrol, terwijl TU-medewerkers zich huilend bij ons op kantoor melden’

Het TU-bestuur zou volgens de bonden het rapport juist moeten accepteren en de opdracht die daaruit voortkomt moeten uitvoeren. “Het inspectierapport is kristalhelder. We hebben geen enkele reden om aan de te nemen dat de inspectie geen goed onderzoek heeft gedaan of dat er onwaarheden in het onderzoeksrapport staan”, vervolgt Veer. “Het cvb kruipt nu zelf in de slachtofferrol, terwijl bij ons op kantoor TU-medewerkers zich huilend melden. Die mensen zijn de échte slachtoffers.”

Fors verwijt

Delta heeft een interviewverzoek gedaan bij het cvb en de rvt maar daar is nog geen gehoor aan gegeven. Wel reageerde de woordvoerder van de TU Delft op de oproep van de vakbonden. Volgens hem staat het cvb ‘altijd open voor signalen vanuit de gemeenschap’ en nemen de bestuurders de oproep ‘mee in hun besluitvorming’. Hoewel het cvb wel voornemens is om naar de rechter te stappen, is dit nog niet officieel besloten. “Het cvb richt zich in eerste instantie op het verbeteren op de sociale veiligheid en het opstellen van een actieplan. Pas daarna gaan de cvb-leden voor- en nadelen van een rechtsgang bespreken.”

In hun reactie uiten de bonden felle kritiek. Zo schrijven ze ‘dat het wanbeheer onder meer het gevolg is van een management-visie die het aantrekken van extern onderzoek en geld bóven onderwijs en medewerkerswelzijn plaatst’. Ze zetten de hoge ranking van het onderzoek af tegen de één na laatste plaats van de TU in het jaarlijkse Elsevier-onderzoek naar onderwijskwaliteit. Volgens hen is dat verschil een teken ‘dat ondanks de grote inzet van een door werkdruk geplaagd personeel, de primaire activiteit van de TU Delft, onderwijs, niet op orde is’.

Het cvb is het daar ‘respectvol mee oneens’, zegt de woordvoerder van de universiteit. “We bestrijden het idee dat ons onderwijs niet op orde is. Bovendien zijn welzijn en onderwijs voor ons net zo belangrijk als het aantrekken van geld.”

Bevindingen

De Inspectie van het Onderwijs heeft van december 2022 tot november 2023 onderzoek gedaan naar grensoverschrijdend gedrag aan de TU Delft. In het rapport dat daarvan het resultaat is, spreken de onderzoekers onder meer van intimidatie, racisme, seksisme, pesten, uitsluiting, roddelen, sociale onveiligheid als gevolg van gebrek aan leiderschap en een angstcultuur. Zo zouden medewerkers bang zijn om hun mening te geven en elkaar aan te spreken op gedrag.

De effecten bij TU-medewerkers die zich bij de inspectie hebben gemeld zijn vaak langdurig en belemmerend. De inspectie spreekt van psychologische en fysieke gezondheidsklachten, uitval en een algemeen gevoel van onveiligheid. Ook stress, burn-out, depressie en PTSS, huilbuien en gespannen thuissituaties komen voor, net als ziekte, overgeven op het werk, paniekaanvallen en hartkloppingen.

Annebelle de Bruijn (nieuwsredacteur)

Annebelle de Bruijn

Foto © Sam Rentmeester . 20231019  .
Delta Profielfoto

Saskia Bonger