Onvrede

Medewerkers in petitie: start geen rechtszaak tegen inspectie

Een groep TU-medewerkers roept het college van bestuur en de raad van toezicht in een petitie op om geen rechtszaak te beginnen tegen de Inspectie van het Onderwijs.

(Foto: Justyna Botor)

De medewerkers zijn ‘teleurgesteld en ontevreden’ over de reactie van het college van bestuur en de raad van toezicht op het rapport van de Inspectie van het Onderwijs. Die stelde vast dat de TU de zorg voor haar medewerkers verwaarloost en dat er dus sprake is van wanbeheer. Het college van bestuur en de raad van toezicht stelden in reactie daarop de onderzoeksmethode van de inspectie ter discussie en zeiden zelfs voornemens te zijn naar de rechter te stappen.

Volgens de medewerkers suggereert deze handelswijze ‘dat het beschermen van het management belangrijker is dan het beschermen van de getroffen individuen’. Ze constateren zelfs dat ‘de reactie van de TU Delft in lijn is met de conclusie van het rapport dat er sprake is van een verwaarlozende houding ten aanzien van het waarborgen van sociale veiligheid’. “Wij voelen ons dan ook niet gehoord en eisen een andere handelwijze”, aldus de medewerkers . Ze vragen (oud-) studenten en medewerkers om hun petitie te ondertekenen en hem te delen met anderen.

Eisen

De medewerkers eisen van het college van bestuur en de raad van toezicht:

1. ‘Om niet (onterecht) namens ons het woord te voeren, omdat wij niet vinden dat het rapport onvoldoende bijdraagt aan het gesprek over sociale veiligheid, maar juist licht werpt op het herhaaldelijke wanbeleid van leidinggevenden.’
  2. ‘Het rapport niet aan de rechter voor te leggen, maar haar tijd, moeite en geld te investeren in concrete actieplannen om de sociale veiligheid aan de universiteit te verbeteren.’
  3. ‘Om de noodzakelijke veranderingen door te voeren binnen de besturen op universitair en facultair niveau.’
  4. Om ‘een duidelijk en openbaar beleid uit te brengen over consequenties wanneer de gedragscode van de TU Delft niet wordt nageleefd.’

De petitie staat sinds dinsdagmiddag 5 maart online en is op het moment van publiceren door zeventig mensen ondertekend.

Update 22.45 uur: in de eerste versie van dit artikel stond dat docenten de initiatiefnemers zijn van de petitie, maar het gaat ook om andere medewerkers. Ook stond erin dat de ondertekenaars dat anoniem hebben gedaan. Hun namen zijn inderdaad niet publiekelijk zichtbaar, maar deels wel bij de initiatiefnemers.

• Delta is op zoek naar (voormalig) TU-medewerkers die hun ervaringen willen delen. Dit kan eventueel anoniem. Mail naar tudelta@protonmail.com.
Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl