TU Delft hoogst genoteerde Nederlandse universiteit op reputatieranglijst

In de jaarlijkse Times World Reputation Ranking heeft de TU Delft de veertigste plaats bemachtigd. Het is daarmee de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit, en de gedeeld negende in Europa.

De lijstvolgorde stelt Times Higher Education vast op basis van een enquête onder gevestigde wetenschappers. Het gaat dus om het beeld dat wetenschappers op universiteiten wereldwijd hebben van andere instellingen, en niet om de daadwerkelijke kwaliteit van onderwijs en onderzoek.

Wat opvalt, is dat de verschillen groot zijn. De universiteiten in de top 6, achtereenvolgend uit Harvard, MIT, Stanford, Oxford, Cambridge en Berkeley scoren meer dan zestig punten op een schaal van 100. Harvard behaalt zelfs 100 punten. Daarna nemen de scores snel af. De nummer 7 heeft 37,3 punten en de TU Delft op de veertigste plek moet het doen met 8,1 punten. In totaal deden 204 universiteiten mee.

Vijftien universiteiten noemen
De deelnemers aan het onderzoek hadden de taak om vijftien universiteiten te noemen die zij zien als beste op het gebied van onderzoek en onderwijs in hun vakgebied. 38.796 onderzoekers deden mee aan het onderzoek dat werd uitgevoerd tussen oktober 2022 en januari 2023, meldt Times Higher Education.

De veertigste plek in deze World Reputation Ranking telde mee voor de algemene World University Ranking, die al in september 2023 verscheen. Die ranglijst is een optelsom van allerlei onderdelen, zoals kwaliteit van onderwijs, onderzoekscultuur, onderzoekskwaliteit en dus ook reputatie. In deze algemene ranglijst stond de TU Delft op de 48ste plek, 22 plekken hoger dan in de voorgaande editie.

De Universiteit Utrecht verstrekte vanwege ‘onvrede over de manier van rangschikken’ geen gegevens aan Times Higher Education en is dus ook niet terug te vinden in de World Reputation Ranking.