Een verliefdheid die niet uitgroeide tot echte liefde. Zo kan de bekoelde relatie tussen Virgiel en de pas tien maanden geleden aangestelde pastor het beste omschreven worden. Daarom vertrekt de pastor.
,,We hebben er hard aan gewerkt om haar een plaats binnen de vereniging te geven. Maar er was helemaal geen basis, niets om mee te beginnen. Heel lastig voor haar om dan aan de slag te gaan”, verzucht Irene van Hooff, commissaris vereniging van Virgiel.
Het Virgielbestuur wijt de problemen voor een deel aan de onbekendheid van pastor Hofland met het studentenleven. ,,Als iemand op de borrelvloer staat na een dag colleges en ongevraagd overvallen wordt met vragen over geloof en dergelijke, dan schrikt dat mensen af. Maar we realiseerden ons dat er echt structureel iets mis was toen mensen met hun rug naar haar toe gingen staan als zij de sociëteitszaal binnenkwam. Of gesprekken stokten als zij erbij kwam zitten aan de eettafel. Dat is niet wat wij verwachtten van een pastor.”
Els Hofland zelf is niet blij met de openheid van de studentenvereniging: ,,Ik vind het jammer dat er in dit stadium een stuk in Delta komt. Maar ik wil wel duidelijk maken dat er twee verschillende zaken spelen. Het contact met de gemiddelde Virgiliaan, en dat met de mensen die werkelijk in een pastor geïnteresseerd zijn. Dat laatste liep goed; het gaat alleen om een erg kleine groep.”
Van Hooff beaamt dat er vanaf het begin een groepje was dat wél in de pastor geïnteresseerd bleek. ,,Maar als die basisgroep niet groeit, dan is er een probleem.” Ook het feit dat Hofland als ‘vrouw met oma-uitstraling’ een plek in de Delftse macho-studententenwereld moest veroveren, vergrootte het wederzijds onbegrip. Virgiel benadrukt wel dat beide partijen ‘niet met ruzie uit elkaar zijn gegaan’. Voorzitter Ruben van Grinsven: ,,Els Hofland heeft iets losgemaakt op Virgiel, waar zeker een vervolg op zal komen. En zij zal daar een rol in hebben.”
Hofland: ,,Ik ben daar natuurlijk wel met een zending vanuit het bisdom. Dat betekent niet dat ik mensen moet bekeren of zo, maar vanuit het bisdom wordt er wel wat genuanceerder over dit soort zaken gedacht dan binnen Virgiel. Wij zijn eerder geïnteresseerd in kwaliteit dan kwantiteit. Dus als ik voor een kleine groep een rol vervul is dat ook belangrijk.”
Katholicisme
Is Virgiel nog wel een katholieke studentenvereniging? Het bestuur meent van wel: ,,Wij hebben in december een enquête gehouden en daaruit blijkt dat onze leden wel degelijk een pastor willen. Maar meer uit levensbeschouwelijk oogpunt dan vanwege het katholicisme. Maar de ‘K’ schrappen omdat het alleen traditie zou zijn, is onzin. Er zijn voldoende activiteiten die wel een link met het katholicisme hebben.”
Dit is iets wat Hofland bestrijdt. Volgens haar gaat katholiekzijn over meer dan de verenigingsnaam en een enkele activiteit. ,,Dat die rol van het geloof zo beperkt is, weet je ook niet als je begint, dat moest ik ontdekken. Ik zal mijn ervaringen met het bisdom bespreken.”
Heeft de vereniging een inschattingsfout gemaakt?
,,Wij hebben er van tevoren goed over nagedacht, wij zagen bijvoorbeeld ook dat ze ouder was. Vandaar een proeftijd van een jaar. En het ligt niet aan haar enthousiasme of inzet. Maar studenten zijn een ontzettend kritisch publiek. Misschien dat we wel te veel verwachtten, iemand met de goede uitstraling, die ook een biertje meedrinkt. We zijn zo lang bezig geweest om iemand te vinden, dat we eigenlijk niet goed meer wisten wat we van een pastor verwachtten.”
Hofland vindt dat Virgiel te weinig geduld heeft gehad en voelt zich miskend: ,,Ik ben niet die populaire figuur voor de borrelvloer. Dat is een onhaalbare eis. Je kunt niet alles hebben. Mijn kwaliteiten liggen op inhoudelijk gebied en het vraagt een langere termijn om bij Virgiel wat toe te kunnen voegen. Dat kan niet binnen tien maanden.”
,,We hebben er hard aan gewerkt om haar een plaats binnen de vereniging te geven. Maar er was helemaal geen basis, niets om mee te beginnen. Heel lastig voor haar om dan aan de slag te gaan”, verzucht Irene van Hooff, commissaris vereniging van Virgiel.
Het Virgielbestuur wijt de problemen voor een deel aan de onbekendheid van pastor Hofland met het studentenleven. ,,Als iemand op de borrelvloer staat na een dag colleges en ongevraagd overvallen wordt met vragen over geloof en dergelijke, dan schrikt dat mensen af. Maar we realiseerden ons dat er echt structureel iets mis was toen mensen met hun rug naar haar toe gingen staan als zij de sociëteitszaal binnenkwam. Of gesprekken stokten als zij erbij kwam zitten aan de eettafel. Dat is niet wat wij verwachtten van een pastor.”
Els Hofland zelf is niet blij met de openheid van de studentenvereniging: ,,Ik vind het jammer dat er in dit stadium een stuk in Delta komt. Maar ik wil wel duidelijk maken dat er twee verschillende zaken spelen. Het contact met de gemiddelde Virgiliaan, en dat met de mensen die werkelijk in een pastor geïnteresseerd zijn. Dat laatste liep goed; het gaat alleen om een erg kleine groep.”
Van Hooff beaamt dat er vanaf het begin een groepje was dat wél in de pastor geïnteresseerd bleek. ,,Maar als die basisgroep niet groeit, dan is er een probleem.” Ook het feit dat Hofland als ‘vrouw met oma-uitstraling’ een plek in de Delftse macho-studententenwereld moest veroveren, vergrootte het wederzijds onbegrip. Virgiel benadrukt wel dat beide partijen ‘niet met ruzie uit elkaar zijn gegaan’. Voorzitter Ruben van Grinsven: ,,Els Hofland heeft iets losgemaakt op Virgiel, waar zeker een vervolg op zal komen. En zij zal daar een rol in hebben.”
Hofland: ,,Ik ben daar natuurlijk wel met een zending vanuit het bisdom. Dat betekent niet dat ik mensen moet bekeren of zo, maar vanuit het bisdom wordt er wel wat genuanceerder over dit soort zaken gedacht dan binnen Virgiel. Wij zijn eerder geïnteresseerd in kwaliteit dan kwantiteit. Dus als ik voor een kleine groep een rol vervul is dat ook belangrijk.”
Katholicisme
Is Virgiel nog wel een katholieke studentenvereniging? Het bestuur meent van wel: ,,Wij hebben in december een enquête gehouden en daaruit blijkt dat onze leden wel degelijk een pastor willen. Maar meer uit levensbeschouwelijk oogpunt dan vanwege het katholicisme. Maar de ‘K’ schrappen omdat het alleen traditie zou zijn, is onzin. Er zijn voldoende activiteiten die wel een link met het katholicisme hebben.”
Dit is iets wat Hofland bestrijdt. Volgens haar gaat katholiekzijn over meer dan de verenigingsnaam en een enkele activiteit. ,,Dat die rol van het geloof zo beperkt is, weet je ook niet als je begint, dat moest ik ontdekken. Ik zal mijn ervaringen met het bisdom bespreken.”
Heeft de vereniging een inschattingsfout gemaakt?
,,Wij hebben er van tevoren goed over nagedacht, wij zagen bijvoorbeeld ook dat ze ouder was. Vandaar een proeftijd van een jaar. En het ligt niet aan haar enthousiasme of inzet. Maar studenten zijn een ontzettend kritisch publiek. Misschien dat we wel te veel verwachtten, iemand met de goede uitstraling, die ook een biertje meedrinkt. We zijn zo lang bezig geweest om iemand te vinden, dat we eigenlijk niet goed meer wisten wat we van een pastor verwachtten.”
Hofland vindt dat Virgiel te weinig geduld heeft gehad en voelt zich miskend: ,,Ik ben niet die populaire figuur voor de borrelvloer. Dat is een onhaalbare eis. Je kunt niet alles hebben. Mijn kwaliteiten liggen op inhoudelijk gebied en het vraagt een langere termijn om bij Virgiel wat toe te kunnen voegen. Dat kan niet binnen tien maanden.”
Comments are closed.