Nieuw taalbeleid bachelors heeft alleen gevolgen voor LR

De bacheloropleiding aerospace engineering krijgt op zijn vroegst vanaf collegejaar 2025-2026 naast de Engelse track een Nederlands-Engelse variant.

(Foto: Lucas de Leeuw)

Om de instroom van buitenlandse studenten te beperken, willen de universiteiten van elke grote Engelstalige bacheloropleiding ook een Nederlandstalige variant aanbieden of bachelors weer helemaal Nederlands maken. Wat betekent dat voor de vier Engelstalige bacheloropleidingen aan de TU Delft: aerospace engineering, applied earth sciences, computer science and engineering en nanobiology? Delta vroeg het college van bestuurslid en vice-rector Rob Mudde.

Mudde wijst erop dat applied earth sciences read-more-closed en nanobiology read-more-closed kleine opleidingen zijn waar volgens hem zo’n beperkt aantal internationale studenten op afkomt dat het ‘geen zoden aan de dijk zet’ om aan iets te veranderen. Het voornemen van de universiteiten om Nederlandstalige tracks aan te bieden betreft dan ook alleen ‘grote’ opleidingen, al specificeren ze dat niet.

Twee tracks

De opleiding computer science and engineering heeft sinds dit collegejaar al twee tracks, nadat de omschakeling van Nederlands naar volledig Engels in 2018 ertoe leidde dat de opleiding werd overspoeld door buitenlandse studenten. Computer science and engineering biedt nu een Engelstalige en een Nederlands-Engelse variant. Die laatste heet technische informatica read-more-closed . De numerus fixus staat op 550 totaal.

Aerospace engineering (faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, LR) is de enige opleiding waar nu echt iets staat te veranderen. read-more-closed Die opleiding moet een Nederlandstalige variant krijgen. Hoe dat precies zou moeten, daarover bestaat onduidelijkheid, zegt Mudde. “We vragen al een jaar of zeven aan het ministerie van Onderwijs om criteria voor wat maakt dat een opleiding Nederlandstalig is. Hoeveel procent van de vakken moet in het Nederlands gegeven worden? Dat weten we niet. Daarom pakken we dat bij computer science pragmatisch aan: soms is Nederlands de voertaal van een vak, soms Engels. De track is dus niet 100 procent Nederlands, maar een mix van twee talen.”

‘Pas op aan welke knoppen je draait’

Volgens Mudde kan dat ook bij de nieuwe track van aerospace engineering. “Daar koersen we op aan. Je moet daarvoor het Nederlands machtig zijn en studenten zullen ook verslagen leren schrijven in het Nederlands.”

Maar welke vakken daadwerkelijk in het Nederlands zullen plaatsvinden, hangt af van de docent. “We hebben best veel internationale staf. Zij zijn het Nederlands vaak onvoldoende machtig om daarin te doceren en de kwaliteit moet hoog blijven. Geen één van onze Nederlandse bacheloropleidingen is trouwens helemaal Nederlandstalig. Zo helpen studentassistenten en promovendi bij het onderwijs en zij zijn vaak internationaal”, aldus Mudde.

Problemen

Het cvb-lid verzekert dat de TU Delft de roep vanuit de samenleving om minder internationale studenten hoort. “Er zijn ook gewoon problemen, met een tekort aan woningen. Maar pas wel op aan welke knoppen je draait. Onze opleiding elektrotechniek is Nederlandstalig, maar op andere plekken is die Engels. Zou je het overal weer Nederlands maken, dan zakt de industrie door zijn hoeven.”

De meeste bacheloropleidingen van de TU Delft zijn Nederlandstalig. De populaire opleiding werktuigbouwkunde is een voorbeeld. Mudde vertelt dat de TU ‘echt nooit’ heeft overwogen dat te veranderen. “Dit soort bacheloropleidingen kun je op veel plekken in de wereld doen en er is veel belangstelling van Nederlandstalige studenten.”

Voor aerospace engineering gelden andere overwegingen. Volgens Mudde is het de enige opleiding in zijn soort ‘in verre omstreken’ en is het ‘afnemend veld (waar studenten komen te werken, red.) superinternationaal’. Helemaal teruggaan naar het Nederlands is dan ook geen optie wat hem betreft.

Een nieuwe track kan niet eerder starten dan in collegejaar 2025-2026. Aanmelden voor deze fixusopleiding moet namelijk al vóór 15 januari. De selectie voor komend collegejaar is dus al begonnen.

Als de bachelor aerospace engineering straks weer twee tracks heeft, zal de Nederlands-Engelse variant net als bij computer science and engineering alleen openstaan voor studenten die het Nederlands machtig zijn.

Het zou niet voor het eerst zijn van de bacheloropleiding uit twee tracks bestond. In 1999 startte de opleiding naast de Nederlandse met een Engelstalige variant. De eerste trok in de loop der jaren steeds minder studenten, omdat bijna alle interesse uitging naar Engels, ook onder Nederlandse studenten.

Opleidingsdirecteur Joris Melkert herinnert zich nog dat de faculteit het besluit om de Nederlandstalige track te stoppen nam op ‘zeer indringend’ advies van de visitatiecommissie. In 2014 begon de laatste lichting studenten aan de Nederlandstalige track.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl