Opinie

Niet nodig

Het wordt tijd dat die ongelikte Delftse studenten weten hoe je je kleedt, gedraagt en presenteert op de dinner party of in de executive environment, schrijft Peter Verheij in Delta 35.

br />
De wijze waarop hij de zaken voorstelt, grenst aan het hilarische. Want, schrijft hij, het kan ‘van pas komen om wat clichés achter de hand te hebben’ bij het proeven van een wijn. Bij het keuren moeten we instemmend kunnen knikken en teksten kunnen murmelen als ‘nou, nou, deze wijn heeft een behoorlijke body en dat spoortje kalk maakt het bouquet fraai af’. (Tip: vergeet dat Wassenaarse accent niet!)

Maar wees nu eens eerlijk: wie wil zichzelf op die manier voor schut zetten? Echte kennis van de sociale omgang in hogere kringen leer je niet op een cursus op Mekelweg 10. Deze kennis krijg je op weg naar de boardroom en omdat je oprecht geïnteresseerd bent in wijn, klassieke muziek of opera. ‘Een betrekkelijk dunne schil aan kennis, gedrag en conventies’ verandert de betreffende student niet in de innemende en ‘erudiete’ persoon, die Verheij wil boetseren. Integendeel: de meeste indruk maak je niet door bijna hielenlikkend in conventies mee te draaien, maar door openlijk te bekennen dat je niet van alles verstand hebt (of überhaupt kúnt hebben).

Het getuigt daarnaast niet van realiteitszin om te verwachten dat je met tien bijspijkerlessen basiskennis kunt kweken van de Romeinse taal en cultuur of hedendaagse kunst. Veel meer dan een vluchtige kennismaking kan het niet zijn, gezien de vele voorbeelden van Verheij. Het volgen van zo’n cursus geeft de studenten bovendien het % misleidende % idee dat zij dan ineens in het ‘milieu’ passen. Denk je net dat je mee kan praten over de verschillen tussen twee chateaus, geef je een verkeerd (want cliché) antwoord. Met één opmerking van ‘major league engineer‘ naar ‘major league asshole‘.

Kortom: de voorgestelde cursus is volstrekt overbodig. Diegenen die hem volgens Verheij nodig hebben, leren of weten toch wel ‘hoe het hoort’ % omdat zij dit willen. En alle anderen hebben de cursus helemaal niet nodig.

Jeroen Visser

Student IO en Delta-medewerker

(En oja, het meervoud van studium generale is studia generalia.)

Jeroen Visser

Student IO en Delta-medewerker

(En oja, het meervoud van studium generale is studia generalia.)