Max ‘OWee’ van der Laan overleden

Afgelopen zaterdag is ir. Klaas Max van der Laan op 86-jarige leeftijd overleden. In 1973 zette hij de Ontvangst Week (OWee) op en vorig jaar maakte hij nog de vijftigste editie mee.

In Delta vertelde hij daar vorig jaar over: “In 1973 besloot de hogeschoolraad (de TU heette toen de Technische Hogeschool) dat de introductie van aankomende studenten moest worden uitgebreid. Tot dat moment bestond die uit twee dagen met een toespraak van de rector magnificus en het ophalen van collegekaart en rooster. De nieuwe introductie moest vóór en dóór studenten zijn. Er werden acht studenten aangesteld om het te organiseren en mij, ik was toen 36 en secretaris bij Technische Natuurkunde, vroegen ze om hen voor te zitten.”

Hoewel de OWee-commissie hem het meest bekend heeft gemaakt, bekleedde Van der Laan in de ruim vijftig jaar dat hij bij de TU Delft werkte tal van andere functies waaronder eerste voorzitter Hogeschoolraad, secretaris-beheerder bij Technische Natuurkunde en directeur Universiteitsfonds.

Rector Tim van der Hagen en TNW-decaan Paulien Herder noemen Van der Laan in hun overlijdensadvertentie ‘een begaafd bestuurder en een begeesterd mens, die alles deed voor ‘zijn’ studenten en collega’s.

De afscheidsplechtigheid vindt plaats in de aula van crematorium Iepenhof, Hoflaan 18, Delft op dinsdag 6 februari om 15.45 uur.

Interview met Max van der Laan en Hans de Knegt, oprichters van de Owee, op 30 januari 2023.