Hoog bezoek: Máxima en Dijkgraaf spreken studenten tijdens OWee

Tijdens een bezoek aan de OWee-activiteitenmarkt lieten koningin Máxima en minister Dijkgraaf zich bijpraten over het belang van verenigingen voor het welzijn van studenten.

Koningin Máxima in gesprek met een bestuurslid van LHBT+jongerenvereniging Outsite. (Foto: Mind Us)

Honderden studenten slenterden woensdag langs de stands op de activiteitenmarkt bij sport- en cultuurcentrum X. Daar presenteerden meer dan zestig verschillende sport-, cultuur- en maatschappelijke verenigingen zich aan de deelnemers van de OWee (eerstejaars bachelorstudenten) en het Introduction Programme (eerstejaars masterstudenten).

Functiebeperking

Ook koningin Máxima en minister Robbert Dijkgraaf van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap maakten een rondje. De koningin deed dat in het kader van haar erevoorzitterschap van MIND Us, een stichting die in maart in het leven is geroepen om de mentale gezondheid van jongeren te verbeteren.

Op de activiteitenmarkt spraken ze met leden van voetbalvereniging Ariston, LHBT+ jongerenvereniging Outsite, platform Student Onbeperkt en jazzvereniging Groover over eenzaamheid en het hebben van een sociaal vangnet tijdens je studententijd.

“Minister Dijkgraaf benadrukte dat wij veel minder een niche groep zijn dan mensen denken”, vertelt Eleana Vallianatos van Student Onbeperkt, het platform voor TU-studenten met een functiebeperking. “We worden steeds meer gezien, door de minister, koningin en ook door de universiteit. De TU betrekt ons bijvoorbeeld actief bij beleidsplannen rond studeren met een functiebeperking.”

Met Marissa van der Tol, student technische wiskunde, sprak Máxima over studeren tijdens corona. Voor Van der Tol, die fibromyalgie heeft, was het digitale onderwijs een verademing. Ze hoefde niet meer iedere dag naar de campus en hield ineens energie over. “Maar ik weet ook dat het belangrijk is om af en toe medestudenten te zien. Ik hoop daarom dat hybride onderwijs de norm wordt.”

Televisies kapot gooien

Na de activiteitenmarkt vertelden verschillende studenten Máxima en Dijkgraaf over prestatiedruk, stress, eenzaamheid en initiatieven die zij hebben opgezet om welzijn van studenten te verbeteren.

‘Laga is echt een no nonsense-vereniging. Niet klagen, gewoon doen.’

Lutsia Kors, bestuurslid van roeivereniging Laga, richtte afgelopen jaar binnen haar vereniging bijvoorbeeld een welzijnscommissie op. “Als secretaris merkte ik dat studenten hun lidmaatschap opzegden vanwege mentale problemen.” Ze werd met de neus op de feiten gedrukt en ondernam actie. De commissie organiseerde afgelopen jaar onder andere een ‘smash workshop’ waarbij deelnemers hun frustratie konden botvieren door televisies en andere voorwerpen kapot te slaan.

Máxima vroeg Kors wat  haar het meest heeft verrast sinds zij de commissie in het leven riep.

“Laga is echt een no nonsense vereniging. Niet klagen, gewoon doen. Ik verwachtte weinig aanmeldingen en zou al blij zijn met een paar gemotiveerde leden. Uiteindelijk schreven 25 mensen zich in.”

Prestatiedruk en falen

Het onderwerp mentale gezondheid moet uit de taboesfeer, vindt Joost Sanders, voorzitter van de Delftse verenigingsraad (VeRa). “Samen met voorzitters van Delftse studentenverenigingen proberen we het onderwerp tastbaar te maken, bijvoorbeeld met behulp van postercampagnes. Tijdens de pandemie lanceerden we de actie ‘Trek wel aan de bel’ waarbij we de verschillende hulplijnen binnen en buiten de TU onder de aandacht brachten.”
De posters hangen onder andere bij studentenverenigingen. “Het zou mooi zijn als studenten het met elkaar op de borrelvloer over onderwerpen als eenzaamheid en prestatiedruk kunnen hebben.”

‘Ze gaan gebukt onder druk maar erover praten durven ze niet’

Volgens Pranathi Srikrishna, betrokken bij de organisatie van het Introduction Programme (IP), is vooral prestatiedruk een hot topic. “Met name internationale studenten in Delft hebben onrealistische verwachtingen van zichzelf. Ze volgen per blok meer vakken dan gemiddeld en nemen met minder dan een 8 geen genoegen. Die extreme eisen trekken een wissel op hun mentale welzijn. Ze gaan gebukt onder druk maar erover praten durven ze niet, want toegeven dat het niet goed gaat wordt gezien als falen.”

Falen is leren

Tijdens een tweede gesprek, waar ook vice rector magnificus Rob Mudde en studentenhuisarts Kirsten Flink aanschoven, werd benadrukt dat fouten maken juist een belangrijk onderdeel is van het leerproces. Mudde: “Ik vind dat we het woord ‘falen’ moeten schrappen uit het woordenboek.”  “Falen is niet falen, het is leren”, vult Máxima aan. “Hoe zorgen we voor een cultuurverandering?”, vraagt ze de aanwezigen.

"Koningin Maxima bezoekt TU-campus"

Verschillende TU-medewerkers spraken met koningin Máxima en minister Dijkgraaf over wat zij kunnen doen om de mentale gezondheid van studenten te bevorderen. (Foto: Mind Us)

“Door van jongs af aan de druk te verlichten”, zegt Flink. “Al op jonge leeftijd leren kinderen dat ze sporten om te winnen en dat een hoger schoolniveau nóg beter is. Het zijn kleine dingen die een onrealistisch verwachtingspatroon creëren waar ze jaren later – als student – last van hebben.”

Minister Dijkgraaf benadrukt dat de mentale gezondheid van studenten een urgent thema is voor het kabinet. “Er komt meer aandacht voor preventie. Om studenten weerbaarder en veerkrachtiger te maken en te zorgen voor een inclusief en steunend studieklimaat.” Hij belooft daar de komende tijd jaarlijks 15 miljoen euro voor vrij te maken.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl