Opinie

Koppen

Op de Mekelweg is het rustig, en ook rond de Aula valt weinig spectaculairs te bespeuren. Het is zaterdagochtend 12 uur. Een vrolijk VARA-poortje voor de Aula-schuifdeur verraadt dat er bínnen de betonnen kolos wel wat gebeurt.

De foyer blijkt afgeladen met een zeer gemêleerd publiek: bejaarden en studenten, aangevuld met veertigers en vijftigers. In het midden van de zaal een tafel met blauw tafelkleed en een aantal microfoons. Af en toe schiet een zogenaamd lachsalvo door de ruimte. Oorzaak van deze opwinding: Jack Spijkerman. Terzijde gestaan door Felix Meurders presenteerde de cabaretier afgelopen zaterdag het radioprogramma ‘Spijkers met Koppen’ vanuit het hart van de TU-wijk. Grote publiekstrekker is – naast presentator Spijkerman zelf – de band Tröckener Kecks.

Het radioprogramma, dat bij wijze van ’tournee’ gedurende de maand maart in verschillende plaatsen in Nederland wordt opgenomen, deed deze week dus Delft aan. De meerwaarde van die opnames in den lande lijkt beperkt. De zaal luistert met een scherp oor naar de interviews van Meurders en lacht om de grappen van lolbroek Spijkerman. De Kecks vullen het geheel aan met hun nederrock, waarbij Felix en Jack ritmisch meedrummen op het blauwe tafelkleed. Het bejaarde gedeelte van het publiek houdt de handen op de oren, het jongere deel deint mee. Het twee uur durende programma verloopt kalmpjes.

Tot half twee: dan komt vaste columniste Carrie haar zegje doen. Zij laat haar kritische blik gaan over het college van bestuur van de TU. Na een instemmend gejuich van de zaal is het tijd geworden voor het laatste item: een dubbelinterview met Astrid Janssen (wethouder in Delft namens studentenpartij Stip) en Aad Bonthuis, gemeenteraadslid namens Stadsbelangen. Bonthuis probeert Janssen op alle mogelijke ongenuanceerde manieren onderuit te halen, maar de studente blijft rustig. De zaal is, evenals de presentatoren, op haar hand. En terwijl Bonthuis de ene na de andere blunder slaat (,,Wij zijn het stadsbestuur van de mooiste stad van Delft”) ronden Spijkerman en Meurders hun programma af. Volgende week in Theater ‘De Klinker’ te Winschoten.