Column: Dap Hartmann

Juridische Zaken

De juristen van de TU Delft worden ingezet tegen de eigen werknemers. Waarom steunt de afdeling Juridische Zaken de eigen werknemers niet, vraagt Dap Hartmann zich af. Dat is toch wat goed bestuur vermag, er zijn voor je mensen?

(Foto: Sam Rentmeester)

Onlangs legde advocaat Ellen Pasman in haar Meindert Fennema-lezing de vinger op een zere plek. De landsadvocaat procedeert namens de Nederlandse staat tegen burgers die het slachtoffer zijn van instanties die onder de verantwoordelijkheid vallen van diezelfde overheid. Zoals bij de toeslagenaffaire waar advocatenkantoor Pels Rijcken, dat al sinds 1969 de landsadvocaat levert, de schandalige terugvorderingsprocedure heeft geadviseerd aan de Belastingdienst. De landsadvocaat procedeert dus tegen burgers die het slachtoffer zijn geworden van beleid dat de landsadvocaat heeft geadviseerd. Laat dat even op u inwerken.

Eenzelfde zere plek zie ik bij de TU Delft. Ook daar wordt de afdeling Juridische Zaken ingezet tegen de eigen werknemers. Een recent voorbeeld is het dreigement om de hoofdredacteur van Delta persoonlijk verantwoordelijk te stellen als een publicatie over misstanden bij het Innovation & Impact Center niet binnen twee uur en 10 minuten van de website verwijderd zou worden. Hè, wát?! Waarom steunt Juridische Zaken de hoofdredacteur niet? Dat is toch wat goed bestuur vermag, er zijn voor je mensen?
Ook medewerkers die een conflict hebben met hun leidinggevende mogen op eigen kosten een advocaat inhuren om te procederen tegen hun leidinggevende die gratis wordt bijgestaan door de juristen van de TU Delft. In de hiërarchische bestuursstructuur van onze universiteit heeft een leidinggevende dus blijkbaar automatisch het gelijk aan haar zijde in een conflict met een onderknuppel en krijgt daarom juridische bijstand van de universiteit.

Een leidinggevende heeft automatisch het gelijk aan haar zijde in conflict met een onderknuppel

Ook ik heb aan den lijve mogen ondervinden dat de TU Delft zich tegen haar werknemers keert. Een paar jaar geleden werd mijn laptop uit mijn kamer gestolen. Die laptop had ik zelf betaald, want de twee door de TU Delft verstrekte laptops voldeden niet aan mijn wensen. Geen probleem hoor, dan betaal ik mijn laptop wel zelf, hoewel ik hem voor 90 procent van de tijd gebruik voor de TU.

Mijn laptop werd gestolen uit mijn afgesloten kamer. Jan en alleman heeft toegang tot mijn kamer en daar heb ik geen enkele controle over. Zo kan het gebeuren dat ik aan het werk ben als plotseling de deur openzwaait en er iemand binnenkomt om te kijken hoeveel meubilair er in mijn kamer staat. Dat gaat doorgaans zonder aankloppen, men komt gewoon binnen. Een boer klopt immers ook niet voordat hij de varkensstal binnengaat.

Daags nadat ik melding had gemaakt dat mijn laptop was gestolen, kwamen er twee mensen van Juridische Zaken langs. Het doel van hun bezoek was louter om mij te vertellen dat de TU Delft iedere aansprakelijkheid afwijst en dat de schade voor eigen rekening is. Ware het een laptop van de TU Delft geweest, dan had ik een nieuwe laptop van de TU Delft gekregen, maar aangezien het mijn eigen laptop betrof, was het mijn probleem. “Jullie geven andere mensen toegang tot mijn kamer, dan is het toch jullie verantwoordelijkheid als iemand van hen mijn laptop steelt?” Niet dus. Het elektronische slot op mijn deur registreert wie mijn kamer binnenkomt. Het tijdstip van de diefstal was vrij nauwkeurig bekend dus ik vroeg om een overzicht van wie er in dat tijdsbestek in mijn kamer was geweest. Uit ‘privacyoverwegingen’ kon dat verzoek niet worden ingewilligd.

In plaats van mijn gestolen laptop te vergoeden, spaart de TU Delft kosten noch moeite om haar aansprakelijkheid te ontlopen. Goedgemutst ging ik de volgende dag weer aan het werk. Wat een fantastische werkgever!

Dap Hartmann is universitair hoofddocent innovatie en ondernemerschap bij het Delft Centre for Entrepreneurship (DCE) aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management. In een vorig leven was hij astronoom en werkte onder andere bij het Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics. Samen met dirigent en componist Reinbert de Leeuw schreef hij een boek over moderne (klassieke) muziek.

Columnist Dap Hartmann

l.hartmann@tudelft.nl