‘Het is belangrijk dat we jonge onderzoekers op de universiteit vertegenwoordigen in de or’

Op 3 en 4 oktober zijn de ondernemingsraadverkiezingen. Op wie en welke partijen kun je stemmen? Vandaag: Rebekka van der Grift van Young Researchers’ Impact.

Rebekka van der Grift van Young Researchers’ Impact. (Foto: Bas Koppe)

Jullie zijn de nieuwkomers deze verkiezingen. Waarom was het tijd voor een partij voor jonge onderzoekers?
“Sinds dit jaar kunnen werknemers met een tijdelijk contract, zoals veel jonge onderzoekers, meedoen. Het is namelijk voor het eerst dat je anderhalf jaar in de or kunt gaan en je daarna kunt laten vervangen, in plaats van de volle drie jaar.
Op dit moment zit er geen enkele jonge onderzoeker in de or, terwijl het om ongeveer de helft van de medewerkers gaat als je telt van promovendus tot en met assistent-professor. Een derde is promovendus.”

Waarom moet hun stem worden gehoord?
“Als ze zich gehoord voelen, is de kans groter dat ze door willen in de academische wereld. Het gaat ook niet alleen om meepraten over hun positie nu, maar ook om het recht om hun eigen academische toekomst vorm te geven.
Daarnaast hebben de jongere medewerkers van de TU Delft een andere blik dan oudere die er al lang rondlopen. Als we hun perspectieven meenemen in de or, zorgt dat voor een veel diversere besluitvorming.”

‘Op dit moment zit er geen enkele jonge onderzoeker in de or’

Welke concrete maatregelen moet de TU Delft nemen voor jonge onderzoekers?
“Zowel hun mentale gezondheid als sociale veiligheid zijn in het geding. Vaak is het aan het begin van een promotietraject bijvoorbeeld niet duidelijk wat er van ze verwacht wordt. Daarom willen we graag dat er duidelijke afspraken worden gemaakt aan het begin ervan.
Ook willen we dat begeleiders en promotors beter geholpen worden met hoe dat eigenlijk moet, begeleiden en promoten. Daarnaast willen we dat er intern meer competitie komt voor het krijgen van subsidies, onder begeleiding van senior wetenschappers. Zo hopen we dat ze zich internationaal sterker kunnen positioneren.”

Op de verkiezingswebsite hebben jullie het over het ‘de kloof overbruggen’, ‘stimuleren van netwerken’ en ‘stimuleren van duurzaamheid en innovatie’. In wat voor concrete aanbevelingen vertaalt zich dat?
“Het is lastig om als nieuwe fractie een uitgekristalliseerde mening te hebben over alle kwesties die spelen. Ieder van de zeven kandidaten op onze lijst heeft zijn eigen doelen en ambities. Het belangrijkste is dat we de jonge onderzoekers op de universiteit vertegenwoordigen.”

De ondernemingsraad brengt gezamenlijk advies uit aan het college van bestuur. Hoe zorg je dat jullie als nieuwe fractie niet ondergesneeuwd raken door alle ervaring van de anderen?
“Dat gaat niet gebeuren, dat weet ik zeker. Al onze kandidaten hebben hier bewust voor gekozen en willen zorgen voor verandering. Wij zijn klaar om onze stem te laten horen.”
Natuurlijk weten we nog niet precies hoe het straks zal gaan binnen de or. Maar de andere partijen willen ons daar heel graag bij helpen. Ze vinden het vooral heel leuk dat er wat vers bloed in de gelederen komt.”

Met hoeveel van de 25 zetels zijn jullie tevreden?
We hopen op zeven zetels. Daarmee bemachtigt iedereen in onze fractie er één. We hebben allemaal onze eigen ideeën en ambities, dus ik hoop dat mensen daarnaar kijken voor ze gaan stemmen. Ik denk niet dat zeven zetels te hoog gegrepen is. Dat is totaal bijna een derde van de zetels, maar de groep die we vertegenwoordigen beslaat ongeveer de helft van alle werknemers. Hopelijk geven ze ons de kans om voor hen op te komen.”

• Dit is de laatste aflevering van een serie waarin Delta de voorzitters van de vier fracties die meedoen aan de verkiezingen spreekt over het werk van de ondernemingsraad.
  • Delta sprak ook met Ronald Kuil, Winke Kloosterman en Maaike Swarte.
  • Meer weten over het werk van de or? In onderstaande video heeft de or zijn taken kort op een rijtje gezet.

Wetenschapsredacteur Kim Bakker

k.bakker@tudelft.nl