‘In de ondernemingsraad kun je harder aan de boom schudden’

Op 3 en 4 oktober zijn de ondernemingsraadverkiezingen. Op wie en welke partijen kun je stemmen? Dit keer: Winke Kloosterman van de fractie Academisch Belang.

Winke Kloosterman: “In de ondernemingsraad hoor je veel ervaringen van de werkvloer en die kun je weer gebruiken om dingen aan te kaarten.” (Foto: Jos Wassink)

Winke Kloosterman zit namens de fractie Academisch Belang in de ondernemingsraad (or). Hierin is zij onder andere lid van de commissie databescherming & informatietechnologie.

Wat was voor jou de reden om in de ondernemingsraad te willen?
“Ik werk bij Education & Student Affairs en zag hoe wij met gegevens van studenten omgaan. Dat ging niet de goede kant op, want je mag geen gevoelige gegevens van studenten zoals cijferlijsten delen in Teams en dat gebeurde wel. Dat heb ik aangegeven bij mijn leidinggevende, alleen leverde dat niet veel op. Toen dacht ik: ik moet in de ondernemingsraad om harder aan de boom te kunnen schudden. In de ondernemingsraad hoor je veel ervaringen van de werkvloer en die kun je weer gebruiken om dingen aan te kaarten.”

Je bent een van de leden van de commissie databescherming & informatietechnologie. Is dat jouw onderwerp?
“Eigenlijk zijn academische waarden mijn onderwerp. Dan gaat het om eerlijkheid, verantwoordelijkheid, onafhankelijkheid, transparantie en zorgvuldigheid.”

Waarom is IT een belangrijk onderwerp voor de or?
“Vanwege de impact van IT op de onafhankelijkheid. Wanneer je als universiteit met Microsoft een contract afsluit, ben je niet meer onafhankelijk. Microsoft zegt in de verwerkingsovereenkomst dat je geen gevoelige of bijzondere persoonsgegevens mag delen. Ik wilde meer bewustzijn over IT. Daarnaast was er van beide kanten geen communicatie. De afdeling ICT verstrekte geen informatie aan de or en de or vroeg er ook niet om. Dat is nu beter.”

‘Ook mensen die niet stemmen weten de or te vinden’

Zie je het als jouw verantwoordelijkheid om jouw kennis over IT te delen?
“Ja, en niet alleen in de or. Ook als ik met een collega in een Teams-meeting zit. Ik vind het wel vervelend dat ik dan steeds degene ben die uitlegt dat het delen van gevoelige gegevens niet mag. Het is voor mij ook onbegrijpelijk dat niet duidelijk is gemaakt wat wel en niet mag in Teams.”

Binnen de or sta je bekend als iemand met veel oog voor details. Ben je hiermee de kritische blik van de or?
“Ja, maar daarin ben ik niet de enige. Het is belangrijk om verschillende soorten mensen in een ondernemingsraad te hebben. Dus mensen die zich bezighouden met details en mensen die goed kunnen vergaderen of discussiëren.
Ik kijk bijvoorbeeld kritisch naar de R&O-regeling, waar andere mensen binnen de fractie en de ondernemingsraad het weer vaker over inclusiviteit hebben. Daar is mijn kritische blik dan minder hard nodig.”

En waarom ga je voor een tweede termijn?
“Omdat ik het idee heb dat er nu eindelijk beweging zit in de IT-vraagstukken die voorbijkomen in de or. Daar hebben we drie jaar geleden een commissie voor opgericht. Toen dacht ik: ik kan nu niet stoppen.”

Hoe sterk staat de or tegenover het cvb met een opkomstpercentage van 30 procent?
“Landelijk gezien is dat niet zo slecht. En de mensen die stemmen, stemmen echt ergens voor. Ook mensen die niet stemmen weten de or te vinden wanneer er bij hun afdeling iets niet goed gaat. Wij zijn er voor iedereen.”

• Dit is de tweede aflevering van een serie waarin Delta de voorzitters van de vier fracties die meedoen aan de verkiezingen spreekt over het werk van de ondernemingsraad.
  • Delta sprak ook met Ronald KuilMaaike Swarte en Rebekka van der Grift.
  • Meer weten over het werk van de or? In onderstaande video heeft de or zijn taken kort op een rijtje gezet.

Nieuwsredacteur Bas Koppe

p.a.s.koppe@tudelft.nl