Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Onderwijs
Mechanical Engineering

Eerstejaars werktuigbouwkunde: ‘Je eigen kluis is toch het simpelst’

Voor hun eerste ontwerpoefening moesten eerstejaars werktuigbouwkunde dit jaar een kluisdeur ontwerpen. Een ander team kreeg de sleutels en moest de deur openen, zonder hard te trekken. Dat viel niet altijd mee.

Voor de ontwerpwedstrijd doken studenten in de rol van meesterkrakers. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Bij dit project leren eerstejaars studenten werktuigbouwkunde allerlei ontwerpvaardigheden als handtekenen en modelbouwen met karton en MDF-plaat. Na jarenlang knikkermachines bouwen kreeg de eerste ontwerpoefening dit keer een andere invulling. “Ik wilde ze een werktuig laten ontwerpen”, legt bedenker en docent Erik Thomassen (faculteit Mechanical Engineering) uit. Eerst werkte hij aan een opdracht voor een popnageltang, maar die oplossing was te eenduidig en liet te weinig ruimte voor creativiteit.

Heel anders is dat bij de kluisdeur. Het materiaal is 4 millimeter dik MDF (houtvezelplaat) dat met een laser gesneden wordt. Heel ingewikkelde vormen zijn zo gemakkelijk te maken. De kluisdeur moet met twee sleutels geopend worden waarbij een cijfercode ook als sleutel telt. Eenmaal geopend moet het deurtje zonder rukken en trekken vanzelf uit de sponning vallen.

Acht weken hadden de 128 groepen van gemiddeld 7 studenten om een ontwerp te maken en dat te bouwen. Maandag 28 oktober was het moment van de waarheid en werden de ontwerpen publiekelijk getest.

Escape Challenge

Thomassen had de tests in de vorm van een ‘escape challenge’ gegoten. Voorin de collegezaal stonden acht kluisdeurtjes opgesteld. Vertegenwoordigers van de teams stonden niet achter hun eigen deurtje, maar eentje verder zodat een andere student puur op gebruiksaanwijzing met twee sleutels de deur moest openen. Zodra dat gelukt was, konden ze bij de sleutels van het volgende deurtje. Ondertussen tikte de tijd. De acht teams die alle deurtjes het snelst open kregen telden als winnaar. De tijden varieerden tussen iets langer dan drie minuten tot ver voorbij de tien minuten.

‘Draaien, nee niet zo. Andersom. En nu trekken!’

Het publiek in de zaal had het beste zicht op de kluizen. Zij zagen de slotmechanismen bewegen, palletjes verschuiven, onderdelen eruit vallen en vergrendelingen ontsluiten. “Nog iets verder”, riep er dan iemand. Als er uit frustratie aan het deurtje getrokken werd riep het publiek: “Ho ho!” Of: “Je moet schuiven, naar links.”

Het lastigst voor de eerstejaars was het om toe te zien hoe het een ander niet lukte om hun ontwerp te openen, en dan met de handen op de rug te blijven toekijken. Adviseren mocht wel. “Draaien, nee niet zo. Andersom. Ja zo, en nu trekken!”

Studenten mochten tijdens de ontsluiting via de microfoon een toelichting geven op hun ontwerp. “Je eigen ontwerp is toch het simpelst”, stelde een van hen vast. “Alleen jammer dat zij dat niet zien”, riposteerde de interviewer.

Aan de wetenschap

Uiteindelijk gaven alle kluisdeurtjes zich gewonnen, al was daar soms wat kracht voor nodig, advies van de makers, of gewoon even over het muurtje spieken naar wat er misging. Er was geen jury die protesteerde. De ‘challenge’ was ook meer theater dan een wedstrijd.

Buiten de collegezaal begonnen studenten meteen aan de demontage. Ringetjes, boutjes, moertjes belandden allemaal in afzonderlijke bakjes en de MDF-onderdelen gingen in een verzamelbak. Ook een optie was om het kluisdeurtje aan docent Thomassen te geven als illustratiemateriaal voor een volgende keer. Student Thom Weber koos daarvoor, en liet hun creatie plechtig na “aan de wetenschap.”

Ontwerpwedstrijd ME oktober 2024 kluisdeur 8/8
Ontwerpwedstrijd ME oktober 2024 kluisdeur 1/8
Ontwerpwedstrijd ME oktober 2024 kluisdeur 3/8
Ontwerpwedstrijd ME oktober 2024 kluisdeur 7/8
Ontwerpwedstrijd ME oktober 2024 kluisdeur 4/8
Ontwerpwedstrijd ME oktober 2024 kluisdeur 5/8
Ontwerpwedstrijd ME oktober 2024 kluisdeur 6/8
OntwerpwedstrijdKluizen_ME_ThijsvanReeuwijk (8)
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
 
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.