Opinie

Drempels

`Het studentenservicecentrum wordt gereorganiseerd (Delta 38, 2001). Voor zover nu bekend worden de studentenpsychologen naar de studentengezondheidszorg op de Van Miereveltlaan verplaatst en zullen de studentendecanen geleidelijk aan alleen bij verwijzing vanuit en betaling door een faculteit bereikbaar zijn.

Voor beide categorieën van nu nog volop geconsulteerde hulpverleners worden zo hoge drempels opgeworpen. De studentenpsychologen krijgen een hard medisch etiket opgeplakt en worden vrijwel niet spontaan bereikbaar, alleen al door de buitenissige locatie. Naar de studentendecanen mag je straks niet meer rechtstreeks toe. Eerst moet je faculteit het goedkeuren dat je er iets gaat vragen. En als het budget van de faculteit op is, mogen dan alleen de ‘noodgevallen’ nog worden doorverwezen? Voor menig student zal dit alles betekenen dat hij met de problemen blijft rondlopen. Dat is sowieso al vervelend, maar leidt ook tot onnodige studievertraging. En het kost geld, voor de student en voor de universiteit. Er wordt, tegen de bedoeling in lijkt me, een extra overhead van jewelste gecreëerd: de student moet langs de studieadviseur, die schrijft een verwijzing, de administratie van het studentenservicecentrum stuurt een rekening naar de faculteit, enzovoort. Waar zijn wij mee bezig?

Eric Logtenberg, ..

studieadviseur technische natuurkunde ..

`
Het studentenservicecentrum wordt gereorganiseerd (Delta 38, 2001). Voor zover nu bekend worden de studentenpsychologen naar de studentengezondheidszorg op de Van Miereveltlaan verplaatst en zullen de studentendecanen geleidelijk aan alleen bij verwijzing vanuit en betaling door een faculteit bereikbaar zijn. Voor beide categorieën van nu nog volop geconsulteerde hulpverleners worden zo hoge drempels opgeworpen. De studentenpsychologen krijgen een hard medisch etiket opgeplakt en worden vrijwel niet spontaan bereikbaar, alleen al door de buitenissige locatie. Naar de studentendecanen mag je straks niet meer rechtstreeks toe. Eerst moet je faculteit het goedkeuren dat je er iets gaat vragen. En als het budget van de faculteit op is, mogen dan alleen de ‘noodgevallen’ nog worden doorverwezen? Voor menig student zal dit alles betekenen dat hij met de problemen blijft rondlopen. Dat is sowieso al vervelend, maar leidt ook tot onnodige studievertraging. En het kost geld, voor de student en voor de universiteit. Er wordt, tegen de bedoeling in lijkt me, een extra overhead van jewelste gecreëerd: de student moet langs de studieadviseur, die schrijft een verwijzing, de administratie van het studentenservicecentrum stuurt een rekening naar de faculteit, enzovoort. Waar zijn wij mee bezig?

Eric Logtenberg, ..

studieadviseur technische natuurkunde ..

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.