Ongecategoriseerd

Desinformatie over klimaat in TU-college

Klimaatonderzoeker Arthur Oldeman (Universiteit Utrecht) kaartte op Twitter misleidende informatie aan over klimaatverandering in het Noordpoolgebied in een Delftse master.

Zee-ijs in het Noordpoolgebied wordt (gemiddeld) elk jaar minder. (Foto: William Bossen via Unsplash)

Ir. Arthur Oldeman is als promovendus verbonden aan het Institute for Maritime and Atmospheric Research (IMAU) van de Universiteit Utrecht. In een Twitterreeks gaat hij in op slides uit het vak Arctic Offshore Engineering dat onder de faculteit 3mE valt, maar de docent ir. Jeroen Hoving werkt bij de faculteit CiTG, sectie Offshore Engineering – een door Shell gesponsorde groep volgens de website.

‘De slides staan vol met klimaat misinformatie en gebruikt bekende twijfeltechnieken’, schrijft Oldeman (letterlijk). Waarna hij in een reeks van 23 Tweets slides uit het vak van commentaar voorziet. Oldeman (@merlijn_o) constateert onder meer dat Hoving suggereert dat klimaatverandering nog een discussie is met voor- en tegenstanders. Daarbij gaat hij voorbij aan de brede wetenschappelijke consensus over dit onderwerp.

Ook signaleert Oldeman ‘cherry picking’ (alleen data laten zien die je goed uitkomt) en herhaaldelijk ook het gebruik van oudere data, bijvoorbeeld tot het jaar 2000, terwijl recentere gegevens een veel ernstiger beeld geven van de klimaatverandering. Bijvoorbeeld over de hoeveelheid noordpoolijs in het najaar dat vorig een nieuw dieptepunt bereikte. Ook constateert hij dat in de lijst van oorzaken van klimaatverandering wel allerlei natuurlijke processen staan, maar dat fossiele brandstoffen niet en nergens genoemd worden.

Trends in arctisch zee-ijs volgens college (links) en NOAA (rechts)

Transitieprofessor Jan Rotmans (Erasmus Universiteit) reageerde op de onthulling: “Desinformatie over klimaatverandering wordt anno 2022 gedoceerd aan de @TUDelft, door een hoofddocent die onderdeel is van de Offshore Engineering groep die o.a. gesponsord wordt door Shell. Hoog tijd om de verspreiding van deze wetenschappelijke prietpraat te stoppen”.

Waarop het officiële @TU Delft account rap antwoordde: “Dit lijkt inderdaad niet aan te sluiten op wat we TU-breed beogen op gebied van #ClimateAction. We zijn aan het uitzoeken hoe ‘t zit.”

Weerman Gerrit Hiemstra schreef over “Een grote blamage voor de @tudelft waar klaarblijkelijk desinformatie over het klimaat gebruikt wordt in colleges. Dit is een universiteit onwaardig! Ik hoop dat hier snel maatregelen tegen genomen worden. Kun jij hier iets mee @dobbelska?”

TU-duurzaamheidscoördinator Andy van den Dobbelsteen, die van verschillende kanten werd aangeroepen, tweette: “Ik zie de tweets hierover nu pas. Dit is niet een gangbaar college, laat ik dat vooropstellen. Met acht faculteiten, tientallen curricula en duizenden academici is het natuurlijk mogelijk dat ergens weleens iets dubieus gebeurt. Het wordt momenteel onderzocht, heb ik begrepen.”

Vijf uur na zijn aanklacht liet Oldeman weten: ‘Er is ondertussen contact opgenomen met de docent dus dit wordt intern opgepakt.’ Oldeman heeft, samen met de student die hem op het spoor bracht van de desinformatie, contact opgenomen met de docent Jeroen Hoving om ‘de zaak recht te zetten’.

Hoving zelf was onbereikbaar voor commentaar.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl