Delftse student naar rechter om energietoeslag

In vijf gemeenten stappen studenten naar de rechter om een energietoeslag van 1300 euro af te dwingen. Deze studenten uit Delft, Rotterdam, Groningen, Leiden en Vijfheerenlanden (een gemeente nabij Utrecht) krijgen hulp van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

Meer dan duizend studenten zouden zich bij de bond hebben gemeld. De LSVb heeft nu besloten vijf studenten in vijf verschillende gemeenten te steunen. Voorzitter Joram van Velzen legt uit dat dat komt doordat alleen individuen een zaak bij de bestuursrechter kunnen starten. “Wij als LSVb schrijven hun verweer, beroepschriften en doen hun communicatie.” De Delftse student heeft hem laten weten niet met de pers te willen praten.

Delft is één van de weinige gemeenten die wel een energietoeslag aan studenten geeft. Veel van hen vallen alleen buiten de boot, omdat de gemeente als voorwaarde stelt dat een student een energiecontract op eigen naam heeft. Veel studenten hebben dat niet.

De LSVb hoopt met de rechtszaken landelijk beleid af te dwingen. “Want we kunnen niet iedere afzonderlijke student bijstaan”, zegt Van Velzen. Gemeenten dringen ook aan op landelijk beleid. Overigens is het kabinet wel een klein beetje in beweging gekomen.

Het heeft 35 miljoen euro uitgetrokken voor studenten die in serieuze problemen komen en een beroep doen op de ‘individuele bijzondere bijstand’. Deze studenten moeten minstens 21 jaar oud zijn en aan bepaalde voorwaarden voldoen. (HOP, BB/Delta, SB)

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl