Delftse gemeenteraad wil actieplan studentenhuisvesting

De gemeenteraad wil dat er een actieplan komt waarin staat hoe op de korte termijn meer studentenwoningen te realiseren zijn in Delft. De raad nam donderdagavond 17 oktober een motie aan van raadspartij Stip (Studenten Techniek in Politiek)

In de vergadering besprak de raad de in september verschenen Woonmonitor 2024. Daaruit werd onder andere duidelijk dat de Delftse woningmarkt voor jongeren en studenten heel krap blijft. De gemeente wil tot 2040 15 duizend woningen toevoegen. Voor studentenwoningen staat het aantal 3.500 tot 2030 genoemd. Maar in de Woonmonitor worden die plannen niet concreet genoeg, vinden de raadspartijen.

Daar komt volgens Stip bij dat er zeker vijftig studentenhuizen zullen verdwijnen de komende jaren en dat studentenhuisvester Duwo grootschalige renovaties heeft gepland. Dat betekent dat bij toerbeurt een deel van deze woningen onbewoonbaar zal zijn en dat vergroot de druk op de rest van de woningvoorraad.

Gedeelde huizen

Stip wil verder aandacht voor de verdwijnende gedeelde studentenhuizen, terwijl er aan de nieuwbouwkant enkel zelfstandige studio’s voor terugkomen. Raadslid Lisanne Fung Fen Chung: “De balans tussen gedeelde studentenhuizen en studio’s loopt zoek. Dat verlies is heel moeilijk terug te draaien.”

In de motie vraagt Stip om een plan dat voor maart 2025 besproken zou moeten worden in de gemeenteraad. Daarin moeten permanente en tijdelijke oplossingen staan, voor zowel nieuwbouw als bestaande woningen.