Studio verdringt studentenkamer, ziet woonminister

Studentenkamers zijn goedkoper en gezelliger, ziet demissionair woonminister Hugo de Jonge. Maar studio’s leveren meer op. Daarom worden er zelfs studentenkamers omgebouwd tot studio’s, waarschuwt hij.

Voor een studio kunnen verhuurders meer geld vragen omdat studenten er een eigen keuken, douche en wc hebben. Vervolgens compenseert de overheid een deel van die hogere huur met de huurtoeslag. Investeerders bouwen daarom liever nieuwe studio’s dan studentenkamers.

Gelukkiger

Deze trend is onwenselijk en hij zint op maatregelen, schrijft de minister in reactie op Kamervragen. Studentenkamers zijn immers veel gezelliger. De Jonge citeert verschillende onderzoeken die aantonen dat studenten die op kamers wonen gelukkiger zijn dan thuiswonende of zelfstandig wonende studenten.

De overheid heeft de opkomst van de studio deels zelf gestimuleerd. De huurtoeslag geldt immers niet voor kamers maar wel voor studio’s. Kun je dat niet rechttrekken, vroeg D66 aan de minister.

Daar denkt De Jonge nu over na, maar vanzelf zal het niet gaan. Sowieso moet er dan een betrouwbaar register komen van studentenkamers. En er moet veel geld bij. Als studenten op kamers ook huurtoeslag zouden krijgen, rekent de demissionaire minister voor, zou de overheid elk jaar tussen de 600 en 840 miljoen euro aan extra huurtoeslag kwijt zijn.

HOP, Olmo Linthorst